Somen voima ei vakuuta: suomalaiset puolueet käyttävät poliittiseen mainontaan Facebookissa vain pennosia

Facebook julkaisi tiedot rahasummista, jotka palvelussa on käytetty poliittiseen mainontaan. SK tutustui tietoihin suomalaisten eduskuntapuolueiden osalta.
Politiikka 20.2.2020 07:28
Facebook. Kuvituskuva.
© Alastair Pike / AFP / LEHTIKUVA

Hei ilomantsilainen! Tänä viikonloppuna päätämme Euroopan ja Suomen suunnasta seuraaviksi vuosiksi. 

Hei enonkoskelainen! 

Hei myrskyläläinen! 

Kokoomus kohdensi viime toukokuun eurovaalien aikaan saman, omia ehdokkaitaan markkinoivan Facebook-mainoksen kaikkiin Suomen kuntiin, joihinkin useita kertoja.

Saman mainoksen näkyvyyden lisäämisestä maksettiin yli tuhat kertaa. Vain paikan nimi muuttui.

Hei porvoolainen! Hei loimaalainen!

 

Suomen Kuvalehti tarkasteli eduskuntapuolueiden panostuksia sosiaalisen median mainontaan vuoden aikana, maaliskuusta 2019 helmikuuhun 2020.

Vuoteen on mahtunut kahdet vaalit.

Kokoomus on käyttänyt puolueista toisiksi eniten rahaa Facebook-mainontaan. Sen strategia on erilainen kuin muilla. Se luottaa määrään.