SAK teettää uuden mainoksen ”asiatyylillä”

Karri Kokko
Politiikka 5.3.2007 12:34

SAK tekee kiireen vilkkaa uutta tv-mainosta hyllytetyn kampanjansa tilalle. Uusi mainos on tarkoitus toteuttaa edellistä varovaisemmin, asiatyylillä.

”Toivottavasti vähän huumoria saadaan mukaan. Ensimmäisessäkin oli yritys saada huumoria, mutta se ei nyt sitten toiminut”, johtaja Matti Tukiainen keskusjärjestöstä sanoo.

”Selvää on, että se ei saa aiheuttaa samanlaista kohua kuin ensimmäinen.”

Uudella mainoksella on kiire, koska tv-kampanjan piti alkaa maanantaina, ja keskusjärjestö on ostanut televisioaikaa. Mainoksen poisvedosta ja uuden teosta koituvia kustannuksia SAK ei suostu tarkasti arvioimaan.

”Uusi mainos tehdään hirveän nopeasti. Siitä tulee pelkistetty. Sen verran on keskusteltu televisioyhtiöiden kanssa, että joitakin alkupään esityspäiviä saadaan siirretyksi loppuun”, Tukiainen sanoo.

Mainosta tekee yhdessä SAK:n viestinnän väen kanssa sama toimisto, joka on ensimmäisen mainoksenkin takana. Mainos kuuluu kampanjaan, jonka tarkoitus on herätellä SAK:n jäsenten äänestysaktiivisuutta.

SAK päätti luopua alkuperäisen mainoskampanjansa esittämisestä sen herättämän negatiivisen huomion jälkeen. Hyllytetyssä mainoksessa näyttelijä Oiva Lohtander esittää öykkäripomoa, joka vähät välittää työntekijöittensä saavutetuista eduista.

Järjestöpäällikkö Matti Tukiainen kertoo, että SAK:ssa pelättiin vaalikeskustelun jäävän mainoskeskustelun varjoon. Hyllytyspäätöksen tekivät käytännössä puheenjohtaja Lauri Ihalainen (sd.) ja hän itse. Myös muita SAK:n viestinnästä vastaavia ihmisiä sekä liittopuheenjohtajia konsultoitiin. Puolueiden edustajat eivät ratkaisuun osallistuneet.

”Kyllä tämä on ollut ihan meidän oma ratkaisu”, Tukiainen vakuutti.

Tukiaisen mukaan voimakas reaktio mainokseen tuli SAK:lle hieman yllätyksenä. Palautetta tuli paljon; paljon kritiikkiä, mutta osa mainoksen nähneistä jäsenistä piti näkemästään. Julkisuudessa mainosta arvosteltiin ainakin keskustan, kokoomuksen ja Suomen Yrittäjien taholta. Myös Sdp:n riveistä kuului arvostelua.

”Kyllä kai voi sanoa, että se vähän yllättikin. Toisaalta se oli hyvä asia, koska tarkoitus oli herättää ihmisiä huomaamaan että on vaalit. Toisaalta, jos vaaleissa aletaan puhua SAK:n mainoksesta eikä niistä asioista joita meilläkin on esitetty… niin se ei ole enää tarkoituksenmukaista”, Tukiainen sanoi.

Palautteesta Tukiainen kertoi, että omien jäsenten palaute oli voittopuolisesti myönteistä. Sitä vastoin yrittäjiltä tuli paljon kielteistä palautetta.

”Eihän meidän tarkoitus ollut tällä kampanjalla osoitella tai loukata yrittäjiä. Päinvastoin, me pidetään yrittäjiä suuressa arvossa.”

(STT)

Keskustelu