Rinteen hallitus päätti raideyhtiöistä, mutta niistä on turha odottaa nopeaa apua työllisyyteen

Uutisanalyysi: Vastuu ratojen rakentamisesta jää tuleville hallituksille.
Politiikka 10.9.2019 15:08
Tunnin juna maksaisi arviolta 2,8 ja Suomirata 5,5 miljardia euroa. © Jussi Nukari / Lehtikuva

Moni luki tyytyväisenä pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan tuoretta linjausta, jossa kerrottiin liikenne- ja viestintäministeriön käynnistävän neuvottelut Turun tunnin juna ja Suomirata -hankeyhtiöiden perustamiseksi.

Esimerkiksi kokoomuksen puheenjohtaja, entinen valtiovarainministeri Petteri Orpo tviittasi järjen voittaneen, kun hallitus ilmoitti halukkuudesta perustaa hankeyhtiöitä.

Suomirata mahdollistaisi noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille ja muun muassa suoran kaukojunayhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle.