Pekkala: Kun kriisi on pahin, mahdotontakin kannattaa yrittää

Karri Kokko
Politiikka 2.2.2009 09:41

Rohkeille talouskriisi avaa uusi näkymiä. Ei pidä tyytyä vain leikkauksiin ja kurjisteluun, arvioi Suomen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala kolumnissaan.
raha

Tällä viikolla hallitus on kertonut, miten se aikoo elvyttää taloutta. Tavallinen kansalainen on tuskin enää pysynyt jyvällä siitä, kuinka monta tai kuinka suurta elvytyspakettia on rakennettu. Tilannekuva on sekava.

Myös yritysten näkökulmasta tilanne on samea. Tai parempi olisi kai sanoa, että tulevaisuuteen ei nyt pysty näkemään kuukausien tai edes viikkojen päähän. Joissakin yrityksissä on jopa luovuttu budjetin tekemisestä, koska ei ole kulmakiveä, minkä varaan sen voisi laatia.

Myös arviot siitä, kuinka pitkään taantuma tai lama kestää, vaihtelevat rajusti. Sammon konsernijohtaja Björn Wahlroos on sanonut, että nousu voisi alkaa Yhdysvalloissa jo ensi kesänä.

Tammikuun puolivälissä pidettiin New Yorkissa vähittäiskaupan suuri konferenssi. Vain muutama osallistujista oli sitä mieltä, että nousu alkaisi jo kesällä. Pessimistisin arvio oli, että tilanne paranee vasta syyskuussa 2015.
On jopa esitetty, että matelevan kasvun kausi voi kestää kymmenenkin vuotta.

Arviot
pielessä

Jokainen näkemys on yhtä hyvä, ja kaikille näkemyksille on yhteistä se, että ne eivät todennäköisesti sellaisenaan pidä paikkaansa.
Viimeksi kuluneen vuoden aikana arviot talouden eri alueiden kehityksestä ovat olleet hämmentävällä tavalla pielessä. Itse kirjoitin tässä lehdessä heinäkuussa 2008, että ei olisi ihme, jos öljy maksaisi 250 dollaria barrelilta 2009 alussa.

Näkemys pohjautui Gazpromin ennusteeseen. Olisi voinut maksaa, mutta kun ei maksanut. En osannut arvioida, että finanssi- ja talouskriisi kuristaisi öljyn hinnan 40 dollarin tuntumaan. Ei osannut kukaan muukaan.

Yleensä arviot muutoksista tehdään sen pohjalta, mitä aikaisemmin on tapahtunut. Yleensä se on huonoin tapa suunnitella tulevaa.

Ajattele
mahdotonta

Matemaatikko ja optiomeklari Nassim Taleb on kirjoittanut kirjan Musta Joutsen. Sen keskeinen viesti on, että meidät on opetettu johtamaan yksityiskohtia, kun pitäisi keskittyä isoihin asioihin. Keskitymme siihen, minkä tiedämme, mutta emme osaa ajatella mahdotonta, epätodennäköistä.

Lisäksi tulkitsemme myös menneen väärin, koska tietomme on rajallista emmekä osaa nähdä sitä, mikä oikeasti on vaikuttanut asioihin.

Onhan tässä on myös lohduttava näkökulma: odottamaton tai mahdoton tarjoaa loistavia uusia mahdollisuuksia menestyä.

Nyt vaatii yritysjohdolta suurta rohkeutta ajatella toisin. Viime viikkoina on keskitytty kustannusjahtiin, joka on välttämätöntä ja joka kyllä sujuu suomalaisilta. Se ei ole vielä poikkeuksellista ajattelua.

Täytyy toivoa, että yrityksissä mietitään myös mahdollisuuksia. Mustan joutsenen lento voi avata suuria näkymiä. Ja mitä suurempi yllätys, sitä enemmän se tarjoaa mahdollisuuksia.

On helppo sanoa, että perinteisillä johtamismalleilla ei menesty. Tässä tilanteessa se on kuitenkin harvinaisen totta.

Viime päivänä on alettu saada tietoja siitä, että rahoitusjärjestelmä alkaisi toimia ja yritykset saisivat rahaa. Ei ole kuitenkaan takeita siitä, että toipuminen on riittävää.

Sitä paitsi myös isot yritykset ovat nyt ilmaantuneet pankkien asiakkaiksi, kun muut rahoitusmarkkinat ovat vielä lamaantuneet. Ne syrjäyttävät monta pientä ja keskikokoista yritystä rahoituskaukalon reunalta.

Teksti
Juhani Pekkala
SK 5/2009 (ilm. 30.1.2009)

Piirros
Janne Tervamäki

Keskustelu