Jyri Häkämies: Junanvaunut eivät kuulu huoltovarmuuteen

SKnetin toimitus
Politiikka 14.11.2008 13:35

Hallitus pakotti VR:n kuntavaalien alla tilaamaan makuuvaunuja. Vaunuhankinta kilpailutetaan EU:ssa, ja Transtechin Otanmäen-tehtaan voittoa ei ole vielä kuulutettu. Suomen Kuvalehden lukijalla syntyi idea: Valtion omistusyhtiö Solidium voisi avittaa Transtechiä. Miksi omistajapolitiikan vastuuministeri Jyri Häkämies tyrmää idean?HELSINKI - KAKSIKERROSVAUNU : VR tilaa lisää 50 kaksikerroksista InterCity-vaunua Rautaruukin Transtechin Otanmäen tehtaalta. Kuvassa uusi EDS-vaunu, jossa on mm panttilukittavia matkatavaralokeroita, sekä alatasossa yleisöpuhelimet. LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ / rj 1998

VR tilasi 50 kaksikerroksista InterCity-vaunua vuonna 1998 silloiselta Rautaruukin Transtechin Otanmäen tehtaalta.

Jyri Häkämies, 47, on joutunut kestämään paljon kritiikkiä valtion omistajapolitiikan vastuuministerinä.

Syksynä 2008 häntä ja koko Matti Vanhasen II hallitusta moitittin VR:n edun uhraamisesta aluepolitiikan hyväksi.

Kuntavaalien alla hallitus nimittäin pakotti VR:n tilaamaan 20 uutta kaksikerroksista makuuvaunua, vaikka tällainen investointi ei kuulunut yhtiön tämä hetken prioriteetteihin.

Tarkoitus on ohjata tilaus alue- ja työllisyyspoliittisista syistä suomalaisen kiskokaluston valmistajan Transtechin Otanmäen-tehtaalle. Otanmäki on Kainuussa, alueella, jolla työttömyys kärjistyy muun muassa UPM:n Kajaanin-tehtaan lopettamisen takia.

Transtech kuuluu nykyisin suomalaiselle pääomasijoittajaryhmälle oltuaan jonkin espanjalaisomistuksessa.

Hallitus käveli päätöksellään VR:n hallituksen puheenjohtajan Antti Lagerroosin ja toimitusjohtaja Henri Kuitusen ylitse. Molemmat päättivät erota. Kuitunen tosin jatkaa työsopimuksensa mukaisesti ensi kevääseen asti.

Kuitunen ja Lagerroos viestittivät lähtiessään, että heidän protestinsa kohdistuu pikemminkin päähallituspuolue keskustan kuin kokoomuksen suuntaan. He korostivat, että heidän suhteensa Häkämieheen ovat olleet erinomaiset.

Hyvä hallinto ja
omistajan oikeus

Häkämies muistuttaa, että VR on valtion sataprosenttisesti omistama osakeyhtiö. Toisaalta VR:ssä pitää noudattaa hyvää hallintotapaa, toisaalta omistajalla on kiistaton oikeus tehdä päätöksiä yhtiönsä investoinneista.Jyri Häkämies
”Nyt tätä oikeutta käytettiin tavoitteena yhteiskunnan kokonaisetu.”

Häkämiehen mukaan aloite tuli Kainuun ja Kajaanin rakennemuutosryhmistä, jotka ovat kartoittaneet mahdollisuuksia lieventää rakennemuutoksen iskuja maakuntaan.

Päätöksen taustalla oli myös se, että Transtechissä oli lomautus päällä ja yhtiön tulevaisuus oli epävarma.

Samalla Häkämies korostaa sitä, että kysymyksessä on EU:n julkisten hankintojen säädösten mukainen avoin tarjouskilpa. Toistaiseksi tiedetään vain se, että Transtech osallistuu tarjouskilpailuun.

Häkämies kehuu Lagerroosin ja Kuitusen panosta VR:n kehittämisessä ja pahoittelee heidän eroamistaan.

”Olen sanonut, että prosessia ei hoidettu mallikkaasti.” Hän kertoo itse olleensa virkamatkalla ulkomailla suuren osan ajasta, jonka kuluessa päätökset tehtiin.

Kommentti ja
kysymys Häkämiehelle

Suomen Kuvalehti välitti Jyri Häkämiehelle nimettömäksi jättäytyvän lukijan kommentin ja kysymyksen VR:n tapauksesta.

”Hallitus harrastaa vanhaa kunnon rumpupolitiikkaa tai raikasta aluepolitiikkaa vaalien alla. Transtechin menestystä tehty kauppa tuskin kehittää niin, että yhtiö menestyisi muiden maiden rautatieyhtiöiden kilpailutuksissa”, lukija kirjoitti.

Jos valtio haluaisi kehittää Transtechiä pitkäjänteisesti, lukijan mielestä tehtävä kuuluisi luontevasti Solidiumille, jonka valtio joka tapauksessa elvyttää omistajapolitiikkansa instrumentiksi. Lukija ehdottaa, että juuri Solidium voisi antaa Transtechille pääomapanoksen ja ottaa samalla sen omistuksesta siivun vaikkapa suunnatun annin kautta.

Lukija arvioi, että tällä tavoin Transtechillä olisi entistä paremmat voimavarat kehittää kilpailukykyään.

”Työpaikkojen turvaaminen saattaisi olla varmemmalla pohjalla. Poliittisesti tämä ei tietenkään olisi yhtä näyttävää, varsinkaan vaalien alla.”

Näin Häkämies
vastasi lukijalle

”Junanvaunujen tuotanto ei ole huoltovarmuuden määrittelyn mukaisesti sellainen yritys, johon investointi olisi Solidiumin ajatellun toiminnan mukaista”, Jyri Häkämies vastasi.

”Kainuun alueen vaikea työllisyystilanne on tarkoin tiedostettu hallituksessa ja julkistettu tarjouspyyntö voi edesauttaa olemassaolevan toiminnan jatkumista yrityksen omista lähtökohdista ilman keinotekoista tukea, joka toimisi yhtä pitkäjänteisesti kuin kaivoon kannettu vesi”, hän arvioi.

Lue Jyri Häkämiehen kannanotto valtion omistajapolitiikasta tämän viikon Suomen Kuvalehdestä (ilm. 14.11.): omistajapolitiikan vastuuministeri on sitä mieltä, että hän hoitaa mahdotonta tehtävää.

Teksti
Kustaa Hulkko

Kuvat
Kimmo Mäntylä / Lehtikuva
Petri Kaipiainen

Lue myös
Jyri Häkämies vastaa Sauli Niinistölle: ”Puhuiko työväen presidentti?” (SK netti 13.11.2008)

Keskustelu

Kyllä valtion pitää katsoa koko valtakunnan etua omistajapolitiikassaan, ei pelkästään yhden yhtiön tai asian näkökulmasta. VR:n junanvaunujen tilaaminen kotimaiselta Transtechiltä on erittäin perusteltu ”kapitalistinen” juttu, kun otetaan huomioon tämä ”konserniajattelu” koko valtakunnan hyväksi. VR on 100 %:sti valtion ( = ”Oy Suomi Ab:n”) omistama, jolloin VR:n hallitus ja sen johto tottelevat konsernin eduksi. Jos ei kelpaa, niin oli hyvä, että Kuitunen ja Lagerroos saivat mennä, koska eivät ymmärrä konserniajattelua nykyisessä kapitalistisessa maailmassa.