Kylkiäisenä bisnestä

Yli sata suomalaisyritystä pyrkii kiinni hävittäjäkaupan rahavirtoihin. 1990-luvulla hävittäjiä lobattiin vastakaupoilla, nyt direktiivi asettaa yhteistyölle tiukat ehdot.

Talous 18.11.2021 14:00
Matti Rämö
Hornet-hävittäjä Baana 2016 -lentoharjoituksessa.
Hornet-hävittäjä Baana 2016 -lentoharjoituksessa. © Jussi Nukari/lk

Kun Suomi valmisteli 1990-luvun alun lamavuosina uusien hävittäjien hankintaa, vastakaupoilla oli keskustelussa näkyvä rooli.

Hävittäjätoimittajien tuli hankkia suomalaisyhtiöiltä tuotteita kaupan hintaa vastaavalla summalla. Puolustusministeriö korosti hyötyjen kohdistuvan erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Lamasta pahasti kärsineiden yhtiöiden luvattiin saavan uusia sopimuksia ja mahdollisuuden päästä vaikeasti saavutettaville Yhdysvaltain markkinoille.

Hyödyt auttoivat perustelemaan hävittäjien kustannuksia.

”Se varmasti vaikutti monien päätöksentekoon hyvin oleellisesti”, kansanedustaja Sauli Niinistö (kok) arvioi Ylellä vuonna 1994.

Sisältö