Bernerin uusi liikennekonserni: huteria säästöhaaveita, paperit salataan, poimi intressiyritysten pomoja hallitukseen

Traffic Management Finlandin puheenjohtaja ei usko, että taustayhtiöt hyötyisivät avainhenkilöidensä istumisesta uuden valtionyhtiön hallituksessa.
Politiikka 18.3.2019 15:39
Autoja Töölössä Helsingissä.
Liikenteen ohjaus- ja hallintapalvelut on yhtiöitettu Traffic Management Finland -yritysryppääseen. © MARTTI KAINULAINEN / Lehtikuva

Tammikuussa 2019 Liikennevirastossa toteutettiin mittava uudelleenjärjestely. Osa viraston toimista yhtiöitettiin uuteen liikenteenohjaus- ja hallintapalveluita tuottavaan konserniin Traffic Management Finlandiin.

Siirto koskee muun muassa alueellisia tieliikennekeskuksia, jotka seuraavat liikennettä ja välittävät tietoa esimerkiksi ajokelistä ja onnettomuuksista.

Uuteen yhtiöön siirrettiin 180 työntekijää ja omaisuutta noin kahdella sadalla miljoonalla eurolla.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) hanketta perusteltiin muun muassa sillä, että se toisi säästöjä liikenteenohjaukseen.

Hallituksen esityksessä säästöjen arvioitiin olevan jo ensimmäisenä toimintavuotena noin seitsemän miljoonaa euroa verrattuna virastomuodossa toimimiseen. Vuoteen 2022 mennessä Traffic Management Finlandin tulisi saada kasaan yhteensä 40 miljoonan euron säästöt verrattuna virastomuodossa toimimiseen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu