Poliisi: Uusiakaan verkkosivuja ei mitoiteta kestämään kävijäpiikkejä

Kotimaa 9.11.2011 13:09

Poliisi otti tilapäisesti käyttöön kevennetyn etusivun, jotta muu palvelu ei kuormittuisi.

Poliisi uudistaa vanhentuneet verkkosivunsa kesään mennessä, mutta uuttakaan palvelua ei mitoiteta kestämään harvinaisen suuria kävijäpiikkejä, sanoo tietohallintopäällikkö Tapani Hämäläinen.

”Ajatus on, että meillä viranomaisena ei ole mahdollisuutta eikä varaa rakentaa sellaista kapasiteettia, joka vastaisi ylensuureen kysyntään”, Hämäläinen sanoo.

Poliisin sivut kaatuivat maanantaina, kun KRP lupasi julkaista listan lauantaina paljastuneen tietovuodon uhreista. Listaa ei edes ehditty julkaista, kun poliisin etusivulle pyrkineet käyttäjät saivat palvelun jo jumiutumaan.

Pahimman kävijäpiikin aikana palvelimiin kohdistui 60 000 pyyntöä muutaman sekunnin sisällä, Hämäläinen sanoo.

Uudelle sivustolle tulee varajärjestelmä, joka voidaan ottaa käyttöön, kun sivustolla julkaistaan kiinnostavaa materiaalia. Kuormitusta aiheuttavat tiedostot julkaistaan eri palvelimella, jolloin poliisin omat verkkosivut eivät kuormitu.

”Edelleenkään ei tilanne ole se, että rakennamme kaiken kuorman kestävän ympäristön, vaan liikenne ohjataan niin, ettei se kuormita etusivua”, Hämäläinen sanoo. ”Tällä turvataan se, että kriittinen tiedotus saadaan läpi.”

Varajärjestelmä muistuttaa ratkaisua, jota poliisi käytti alkuviikosta. Kävijä päätyi ensin tilapäiselle sivulle, josta pystyi jatkamaan joko viralliselle verkkosivulle tai suoraan tietovuotolistalle. Uusi ratkaisu on nykyistä automatisoidumpi ja kauniimpi, Hämäläinen sanoo.

Poliisin sivut otettiin käyttöön 2006, jolloin ne mitoitettiin tsunamia seuranneen kävijäpiikin mukaan. Viiden vuoden aikana sivut ovat muuttuneet raskaammiksi ja tehon tarve on kasvanut merkittävästi. Kapasiteettia ei ole kuitenkaan lisätty.

Teknisestä näkökulmasta on mahdollista rakentaa palvelu, joka ei hyydy edes suuren kävijämäärän alla.

Esimerkiksi Suomen vilkkaimpaan verkkopalveluun, Iltalehden sivuille, kohdistuu TNS Gallupin mukaan keskimäärin 8 600 sivupyyntöä minuutissa. 60 000 pyyntöä tulee täyteen seitsemässä minuutissa.

Lukuisat palveluntarjoajat myyvät joustavia, pilvipohjaisia ratkaisuja. Niiden käyttämiselle ei ole mitään lainsäädännöllistä estettä. ”Lainsäädäntö säätelee henkilötietojen käsittelyä, mutta poliisin verkkosivuilla on vain julkista tietoa”, Hämäläinen sanoo.

Sisäasiainministeriön tietotekniikan palvelut tuottaa Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK. Se on ulkoistanut uuden järjestelmän ulkopuoliselle alihankkijalle. ”Mutta tälläkään ratkaisulla kaiken kestävää ympäristöä ei saa aikaiseksi”, Hämäläinen sanoo.