Poliisi puuttui jälleen Veikkauksen mainontaan: Valtion rahapeliyhtiö vetosi lapsiin Pikkuoravat-äänillä

Arpajaislain mukaan markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin.
Kotimaa 22.6.2017 12:18
Veikkauksen logo rahapeliyhtiön palvelupisteellä Vantaalla.
Veikkauksen logo rahapeliyhtiön palvelupisteellä Vantaalla. © Markku Ulander / Lehtikuva

 

Valtion rahapeliyhtiö Veikkaus on toteuttanut jälleen kerran kyseenalaista markkinointia. Asia käy ilmi Poliisihallituksen selvityspyynnöstä, joka on suunnattu Veikkaukselle tammikuussa 2017.

Tällä kertaa Veikkaus käytti radiomainonnassaan Pikkuoravien ääniä, kun se mainosti joulun alla 2016 arpojaan.

Radiotoimittaja Saukki Puhtilan (k.2014) luomat Pikkuoravat olivat lasten suosiossa erityisesti 1960- ja 1980-luvuilla.

Veikkaus toteaa Poliisihallitukselle antamassaan selvityksessä, ettei mainosta kepeästä sävystä huolimatta ole suunnattu alaikäisille.

Valtion peliyhtiö Veikkauksen tarkoitus oli herättää ”nostalgisia tunteita” niissä aikuisissa, jotka ovat lapsuudessaan tutustuneet Pikkuoraviin.