Ei pelkkää nälkämaata ja valtion tukea: Tampere päätti ratikasta, ja se on Kainuulle lottovoitto

Melkein Talvivaaran naapurissa sijaitseva pieni Transtechin tehdas on pärjännyt kilpailussa erikoistumalla Suomen vaikeisiin olosuhteisiin.
Kotimaa 16.11.2016 15:30

Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre. © KIMMO RAUATMAA / LEHTIKUVA

Otanmäki on Kajaanin taajama 37 kilometrin päässä keskustasta. Siellä on alle 700 asukasta, kauppa, apteekki, maauimala, baari ja huoltoasema. Lukio lakkautettiin vuonna 2008.

Sitten on vielä junavaunutehdas, tätä nykyä tšekkiläisen Škoda Transportationin omistama kiskokalustoa valmistava Transtech.

Tehdas on palkannut viimeisen kahden kuukauden aikana noin 60 uutta työntekijää ja työllistää nyt lähes 600 ihmistä. Vuonna 2014 yrityksen liikevaihto kohosi liki 100 miljoonaan euroon edellisvuosien reilusta 70 miljoonasta. Transtech on Kainuun toiseksi suurin teollinen työllistäjä. Suurempi on vain Terrafame, entinen Talvivaara.

Vuonna 2013 Transtech toimitti Helsinkiin ensimmäiset omat Artic-raitiovaunun prototyyppinsä yhteensä 80 matalalattiavaunun tilauksesta. Sitä ennen tehtaan toiminta oli painottunut esimerkiksi VR:n käyttämien kaksikerrosvaunujen tuotantoon.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu