Pekka Haaviston poikkeuksellinen kampanja: Virallinen ja ”roisi”

Kotimaa 23.1.2012 16:51

Vihreiden Pekka Haaviston epävirallisella kampanjalla on ollut täsmärooli.

Kannattajat juhlivat Pekka Haaviston vaalivalvojaisissa Tavastialla Helsingissä 22. tammikuuta. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva.

Vihreiden vaalivalvojaisissa Tavastialla pörräsi tutunnäköinen mies, joka on totuttu näkemään kokoomuksen kemuissa. Kokoomuksen europarlamentaarikko Eija-Riitta Korholan ex-aviomies professori Atte Korhola oli tukemassa presidenttiehdokas Pekka Haavistoa.

”Yleensä kampanjat ovat aika introvertteja, mutta tässä kampanjassa on ollut selvä tekemisen meininki”, professori Korhola analysoi. Eikä hän ollut ajatuksineen yksin.

Haaviston kampanjalle on ollut leimallista hurmoshenkisyys. Sen lisäksi kampanja on ollut poikkeuksellinen, muutenkin kuin menestyksen suhteen.

Haavistolla on sekä virallinen että epävirallinen kampanja, joista jälkimmäinen on onnistunut erityisesti internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Facebookissa on linkitetty ahkerasti suosittua Fingerpori-sarjakuvaa piirtävän Pertti Jarlan strippejä, joissa Haavisto seikkailee tuttujen Fingerpori-hahmojen kanssa.

Mainostoimisto Alaskaan toimitusjohtaja Jarkko Lehtopelto on ollut mukana suunnittelemassa Haaviston virallisen kampanjan mainontaa ja matkustellut Haaviston kanssa vaalikiertueella ympäri Suomea. Yhtä paljon Lehtopelto on keskittynyt epäviralliseen Haavisto-kampanjaan kuuluviin nettisivustoihin kakkonenonykkonen.fi ja siksipekka.fi.

Lehtopellon mukaan virallisen kampanjan Facebook-markkinointiin on käytetty ”viisinumeroinen summa”. Epävirallista kampanjaa pyörittävät vapaaehtoiset, ja kampanjan nettikuluihin on mennyt muutama kymppi.

Epävirallinen kampanja pyörii noin kymmenen aktiivin voimin ja on riippumaton virallisesta kampanjasta.

”Emme esimerkiksi ole tiedottaneet, millaisia sarjakuvia on tulossa. Jarlan sarjakuvat ovat osuvia, mutta olisivat olleet liian roiseja viralliseen kampanjaan”, Lehtopelto sanoo.

Kaikilla oma tontti

Kakkonenonykkonen.fi -sivustolla on ollut tähän mennessä puoli miljoonaa eri kävijää.

Lehtopelto sanoo, että epävirallisella kampanjalla on myös ollut täsmärooli esimerkiksi Haaviston seksuaalisen suuntautumisen käsittelyssä.

”Samalla on kyetty riisumaan aseista tiettyjä vastapuolen argumentteja.”

Virallisessa kampanjassa Haaviston homoseksuaalisuutta ei juurikaan ole käsitelty.

Haaviston vaalibudjetti on ollut tähän mennessä 250 000 euroa, josta suurin osa on tullut yksityishenkilöiltä. Vertailun vuoksi: kokoomuksen vastaehdokkaan Sauli Niinistön vaalibudjetti on yli miljoona euroa.

Toiselle kierrokselle vihreät lähtivät sunnuntai-iltana kassa tyhjänä, mutta vuorokausi ääntenlaskennan jälkeen tilille on jo rapsahtanut 100 000 euroa erilaisina lahjoituksina.

Lehtopellon mielestä kampanjan ratkaisevin onnistuminen on ollut se, että Haavisto on hoitanut politiikan ja kampanja kaiken muun.

”Pekka on itse miettinyt poliittiset avauksensa ja keskittynyt tv-esiintymisiin. Kampanjassa mukana olevat ovat tehneet kampanjaa. Jokaisella on siis ollut oma tontti ja oma vastuu.”

Kampanjaa on moitittu samasta syystä, mistä sitä on kehuttu. Joitakin jatkuva hypettäminen ja Facebook-sivun täyttyminen Haavisto-uskovaisten tunnustuksista on ärsyttänyt.

”Olemme yrittäneet seurata pulssia, ettei tulisi jatkuvaa tykitystä. Kansanliikkeen idea on kuitenkin levitä, jolloin se muuttuu hallitsemattomaksi. Ymmärrän kyllä jos kampanjaa ärsyttää.”

Palkinnoksi onnistuneesta kampanjasta työntekijät saavat vielä kaksi viikkoa lisää hommia.

Aiheesta lisää
SK:n presidentinvaalit-erikoissivusto