Pankkifuusio

SK 25 vuotta sitten 14.02.2020 06:00
SK 7/1995 (17.2.1995) Olli Ainola: ”Pankkifuusio: Ensi vuonna uusi anti”
SK 7/1995 (17.2.1995) Olli Ainola: ”Pankkifuusio: Ensi vuonna uusi anti”

Yhdistymisen suurstrateginen tausta on yksinkertainen. KOP:n ja SYP:n näköpiirissä oli tulevaisuus, jossa ne olisivat joutuneet saneeraamaan ankarasti konttoriverkostoaan ja samalla kilpailemaan verisesti keskenään. Siksi päätettiin raivata toinen uhkakuvista, keskinäinen kilpailu. Fuusio tavallaan siis palauttaa pankkien korkosopimuksen ainakin yritysrahoituksessa.

Se on kuitenkin liian julkeaa sanottavaksi ääneen. Onneksi on hyvä veruke lähellä. Virallisen selityksen mukaan kahden ruotsalaisen liikepankin haarakonttorit uhkasivat KOP:n ja SYP:n asemia.

 

ensi hämmästyksestä toivuttuaan useimmat poliitikot ovat nielaisseet fuusion mukisematta. Sdp ei suinkaan sure uusia työttömiä, vaan auttaa järjestelyä aktiivisesti, sillä jäljellä olevat punapääomat ovat kiinni pankin osakkeissa. Pankin hallintoneuvostossa istuu puolueen hallintopäällikkö.

Pienyrittäjyydestä vuosikymmenet pauhannut keskusta siunaa järjestelyt hallituksen johtavana puolueena, vaikka moni sen velkaisessa jäsenkunnassa maksaa järjestelyt kovenevina korkoina. Kilpailupolitiikasta aiemmin niin hanakasti huolta kantanut kokoomus ummistaa silmänsä. Kassakriisin partaalla hoippuvan puolueen ei ole viisasta arvostella rahoittajiaan.

Suurista puolueista vain vasemmistoliitto haraa vastaan. Skp:n ja Skdl:n raunioille perustettu liike sanoo pitävänsä hanketta markkinatalouden vastaisena.

Olli Ainola

 

SK 7/1920 (14.2.1920) Fanny Davidson: ”’Untuvaisen’ filmaus – Ovatko kinokuvat taidetta?”

SK 7/1920 (14.2.1920) Fanny Davidson: ”’Untuvaisen’ filmaus – Ovatko kinokuvat taidetta?”

Ovatko kinokuvat taidetta?

taidefilmi, mitä se on? Siitä saa nykyisin parhaimman käsityksen seuraamalla vanhan emämaamme Ruotsin filmioloja. Ei se ole ilveilynäytelmä amerikkalaismallisine, konemaisine marionetteineen à la Chaplin, eikä jännitysnäytelmä filmisankarittarineen à la Henny Porten, eikä mikään muukaan tehdastuote. Taidefilmi muodostuu oikeasta taiteesta, se käyttää raaka-aineinaan yksinomaan kirjallista taidetta ja oikeita näyttämötaiteilijoita. Mitä ensiluokkaisempia ainekset ovat, sen loistavampi on itse filmi. Tällöin käy jopa niin, että se kansallistuu, alkaa kuvastella asianomaisen kansan henkeä.

Fanny Davidson

Avainsanat
Sisältö