Palvelua, kiitos! Vai pitääkö tässä kaikki tehdä itse?

Suomesta puuttuu luksuspalvelun ja itsepalvelun välimuoto.
Kotimaa 25.9.2016 10:45
Teksti Hanna Jensen – Kuvat Aapo Huhta
Helsinki-Vantaan lentokenttä. Matkustaja hoitaa lähtöselvityksensä automaatilla.
Matkustaja hoitaa lähtöselvityksensä automaatilla Helsinki-Vantaan lentokentällä. © Aapo Huhta

Kaksi kahdeksankymppistä, tyylikästä herraa seisoi ravintola Tornin hississä Helsingissä. Oli 2000-luvun alku. Toinen heistä nyökkäsi kohti hissinnappeja ja käski:

”No paina!”

Toinen painoi, nosti katseensa ja virnisti.

”Kaikki pitää nykyään tehdä itse!”

Hän taisi olla oikeassa.

Vai oliko?

Lentokentällä tulostamme lähtöselvityslappuja ja liimaamme tarroja matkalaukkuihin. Marketeissa on jo itsepalvelukassoja. Useimmilla huoltoasemilla ei saa tankkausapua, päinvastoin. Kylmäasema on täydellinen esimerkki siitä, millainen palvelu on taloudellisesti tehokkainta.