Pääministeri Sipilä vaiensi Ylen: Uutisten johto hyllytti Sipilä-jutut – Ruben Stiller sai varoituksen

Juha Sipilä kirjoitti sähköpostissa Ylen toimittajalle, että ei arvosta lainkaan Yleisradiota. Päätoimittaja kiistää, että Sipilä olisi vaikuttanut Ylen uutisointiin.
Juha Kauppinen
Kotimaa 30.11.2016 03:36

Ylessä alkoi kuohua perjantaina 25. marraskuuta sen jälkeen, kun Yle oli julkaissut uutisen pääministeri Juha Sipilän (kesk) sukulaisten omistamasta Katera Steel -yhtiöstä.

Ylen ajankohtaistiimi oli jo kirjoittanut perjantain aikana valmiiksi jatkojutun, jossa haastateltiin kahta oikeusoppinutta siitä, oliko Sipilä ollut esteellinen päättäessään valtion sadan miljoonan euron lisärahoituksesta Terrafamelle.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan Ylen johto päätti perjantaina illalla, että juttua ei julkaista.

Pääministeri Sipilä lähetti perjantai-iltana kymmenkunta viestiä yhdelle Ylen toimittajalle. Viesteissä oli pääministerin saamaa tuohtunutta kansalaispalautetta. Sipilä kertoi, että hän ei arvosta Yleisradiota lainkaan.

Viimeisin viesteistä lähetettiin Ylen toimittajalle perjantain ja lauantain välisenä yönä.

Ylen ajankohtaistiimi alkoi työstää sähköposteihin liittyvää juttua maanantaina 28. marraskuuta. Juttuaihe kirjattiin Ylen toimitusjärjestelmään, journalismin portaaliin, niin sanottuun jopoon, aamulla ennen kahdeksaa.

Kolme Ylen työntekijää on kertonut nämä tiedot Suomen Kuvalehdelle. He eivät halua nimiään julki asian arkaluonteisuuden vuoksi.

Ylen ajankohtaistiimi alkoi maanantaiaamuna valmistella myös kolmatta Sipilä-aiheista juttua, analyysia siitä, miksi pääministerin sidonnaisuudet ovat tärkeitä asioita uutisoida. Tässä ja Sipilän lähettämistä sähköposteista kertovassa jutussa, jossa kävi ilmi pääministerin täydellinen arvostuksen puute Yleisradiota kohtaan, oli tarkoitus käyttää asiantuntijahaastateltavia.

Ylen johto, käytännössä päätoimittaja Atte Jääskeläinen, kielsi molempien juttujen edistämisen, SK:n lähteet kertovat.

Kaikki kolme aihetta näkyvät Ylen järjestelmässä edelleen. Jopo on järjestelmä, jonka pääsevät näkemään sadat Ylen työntekijät. Hyllytetyistä jutuista on puhuttu sähköpostijakeluissa, joissa ovat mukana muun muassa politiikkatoimitus, taloustoimitus ja hyötytoimitus.

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja ja vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen.

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja ja vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen. Kuva Lehtikuva

Isoa joukkoa Ylen päälliköitä kiellettiin maanantaina iltapäivällä käsittelemästä Sipilän mahdollista jääviyttä Ylen ohjelmissa ja nettisivuilla.

Tämä tapahtui niin sanotussa ”pomoinfossa”, jossa oli paikalla kymmeniä henkilöitä. Kyseessä on Ylen päälliköiden kokous, joka pidetään joka maanantai. Pomoinfo pidettiin Ylen Radiotalossa Tori-nimisessä tilassa.

Palaverissa Ylen johdon Sipilä-linjauksesta kertoi Ylen päälliköille Marjo Ahonen, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan tv- ja radiolähetyksistä vastaava päällikkö.

Käytännössä seuraavan aamun radion Ykkösaamuun sovittu Sipilä-uutista koskeva keskustelu peruttiin näin Ylen journalistisen johdon päätöksellä. Lisäksi peruttiin suunnitelma käsitellä Sipilää Aamu-tv:ssä ja maanantai-illan A-studiossa.

Kokouksen päätyttyä kielto aiheutti kuhinaa Ylen toimituksissa ja käytävillä. Eräät yleläiset alkoivat kerätä nimiä kirjelmään, joka on tarkoitus antaa päätoimittaja Atte Jääskeläiselle sekä saattaa tiedoksi Ylen päälliköille Marjo Ahoselle, Riitta Pihlajamäelle, Petri Kejoselle, Krista Taubertille sekä Ylen toimitusjohtaja Lauri Kiviselle.

Kirjelmässä yleläiset kertovat seuraavaa:

”Me allekirjoittaneet Yleisradion toimittajat olemme huolissamme Ylen journalistisen johdon linjauksista käsiteltäessä ilmitulleita pääministeri Juha Sipilän jääviysepäilyjä. Perjantaista 25.11. alkaen Ylen journalistinen johto on hyllyttänyt aihetta käsitteleviä jatkojuttuja ja rajoittanut uusien juttujen tekemistä. Useita keskusteluohjelmia on maanantaina 28.11. alkaneella viikolla kielletty niin ikään käsittelemästä aihepiiriä millään tavalla.”

”Ylen journalistinen johto on lisäksi suoraan kieltänyt kahden sellaisen tiedon julkaisemisen, jotka olisivat kansalaisille ja Yle-veron maksajille tärkeitä, jotta he voisivat arvioida kyseistä asiaa sekä pääministerin toimintatapoja yleisemmin. Nämä tiedot ovat 1) se, että pääministeri lähetti Ylen toimittajalle perjantaina 25.11. vielä iltamyöhään toistakymmentä viestiä kritisoidakseen häneen liittyvää uutisointia ja 2) tieto siitä, että pääministeri perui jo sovitun vierailunsa A-studiossa keskiviikkona 30.11.”

”Se, että pääministeri toimii näin, on yhteiskunnallisesti merkittävä uutinen, etenkin kun Yleisradion rahoitus on riippuvainen poliittisista päätöksistä.”

”Vaadimme myös, että saamme kaikissa tilanteissa työssämme noudattaa Journalistin ohjeita.”

Kirjelmässä on tämän jälkeen siteerattu kaikkea journalistista työtä koskevien Journalistin ohjeiden ensimmäistä pykälää: ”Journalisti on vastuussa ennen kaikkia lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.”

Kirjelmään on tiistain aikana kerätty nimiä eri puolilla Yleä. Suomen Kuvalehden tietojen mukaan sitä ei ole vielä toimitettu Atte Jääskeläiselle, joka on työmatkalla ulkomailla.

Toimittaja Ruben Stiller.

Toimittaja Ruben Stiller. Kuva Lehtikuva

Ylen Pressiklubi-ohjelman juontaja Ruben Stiller sai Suomen Kuvalehden tietojen mukaan tiistaina 29. marraskuuta kirjallisen varoituksen siitä syystä, että hän valmisteli perjantain 2. joulukuuta lähetystä Ylen ”uutis- ja ajankohtaistoiminnan johdon asettaman journalistisen linjan vastaisesti” (varoituksen muotoilu).

Varoituksessa uhataan lisäksi, että Stiller irtisanotaan, jos hän vielä jatkaa ohjelman valmistelua toimituksen johdon asettaman journalistisen linjan vastaisesti.

Varoituksen on allekirjoittanut Marjo Ahonen, vastaavan päätoimittajan sijaisen ominaisuudessa.

Tiettävästi kirjallinen varoitus on sittemmin peruttu. Stiller oli tiistaina johdon edustajien puhuttelussa.

Varoituksen lopussa on Stillerin allekirjoitus, jossa hän vahvistaa saaneensa ilmoituksen tiedokseen 29. marraskuuta.

 

Pääministeri Juha Sipilä ei vaientanut Yleä, kirjoittaa Yle Uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen Ylen verkkosivuilla: ”Teemme päätöksen journalismistamme itse, niin myös tässä tapauksessa.”

 

Juttu julkaistu 30.11. klo 3.36. Juttua täydennetty 30.11. klo 9.00 Atte Jääskeläisen kommentilla ja linkillä hänen kirjoitukseensa Ylen verkkosivuilla. Juttua korjattu 2.12. klo 14.32: Sipilän sähköposteista kävi ilmi täydellinen arvostuksen puute Yleä kohtaan, ei täydellinen luottamuksen puute.

Keskustelu

Juttusarjana vaikuttaa haaskalintujournalismilta, tapahtuneet tosiasiat taitaa olla pöydässä jo. Vallan rakkikoirana oleminen on ainakin minut vieraannuttanut ylestä jo kauan sitten.

Uutinen tässä tosin on se, että Sipiläkään ei osaa käyttää nopeita sähköisiä välineitään asianmukaisesti, joka on tietty vähän pelottavaakin.

Kun seuraa, miten sananvapauden on käymässä eri puolella maailmaa, niin ei ihmettele Suomenkaan kehitystä. Kaikenlainen jonninjoutava tosiTV – ohjelman lähettäminen on ok., mutta tärkeintä tehtäväänsä media ei saisi tehdä: olla vallan käytön vahtina. Sipilän pitää ymmärtää, että hän on jäävi päättämään omissa ja lähipiirinsä asioissa. Ihan niin kuin me kaikki muutkin olemme omissa viroissamme, toimissamme. Siinä ei ole mitään,joka koskisi vain Sipilää yksin. Jos PM alkaa rajoittaa toimituksia julkaisemasta häntä koskevia yleisesti merkittäviä uutisia, ollaan Turkin tiellä. Sananvapaus on ollut meillä Suomessa tärkeä, jo menneisyyden opetusten vuoksi. Siihen ei ole PM:llä mitään oikeutta puuttua. Jos hän kokee, että häntä kohtaan toimitaan moitittavasti, tms. – hänen tulisi nostaa kanne. Se, että yrittää uhkaamalla saada toimittajat hiljaiseksi, kertoo Sipilästä oleellisen.

Hellen, pm ei tätä tehnyt vaan YLE itse päätti näin, toki pm:n sähköpostipainostuksen alla. Minusta osoittaa vain sen minkä Sipilä jo spostissaan sanoikin, YLEen ei voi luottaa lainkaan. Sitä voi noin helposti painostaa ulkopuolelta. Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että YLE ei edusta puolueetonta mediakenttää.

Vieläkö joku ei usko että Yle on kepulaisten asialla. Jääskeläinenhän oli se joka järkkäsi sen nolon 15 minuuttisen Sipilälle.

Ylen pitäisi olla vapaa eikä kumartaa kepua.

Mutta turhaa tuo oli muutenkin, Suomessa media on kilttiä ja palvelee muutenkin valtaeliittiä, ilman että sitä pitää paimentaa.

Jospa nyt SK antaisi oikeuskanslerille rauhan ottaa kantaa Sipilän tapaukseen. Asia on ollut monelta kulmalta esillä kaikissa mahdollisissa medioissa. Ylen toimittajilla. – kuten vähän jo SK:kin. – on vaatimattoman koulutuksen vastapainoksi liiallinen ober männische asenne.

Kyllä media on viimeisten vuosien aikana yleensäkin muuttunut ns. törkyjournalismin suuntaan. Varsinkin ajojahdit eri poliitikkoja kohtaan ovat huomioitavia. Muistissa on aiemmilta vuosilta mm. Vanhanen, Urpilainen, Katainen, Kaikkonen, Hautala, Arhinmäki, Toivakka, Stubb, Rinne, Hakkarainen, Soini ja viimeisimpänä Mattila. On huomattava, että he kaikkki ovat ihmisiä omine heikkouksineen ja vahvuuksineen. He edustavat meitä kaikkia suomalaisia. Viimeisimpänä on nyt kamapnajointi Sipilää ja jopa hänen kaukaisimpia sukulaisiaan kohtaan. Luottamus on mennyt mediaan ja sitä myöten kaikkiin toimittajiin ja toimituksiin. Lehdet, radio ja TV tuntuvat nauttivan piehtaroidessan ns. löytämissään sontatunkioissa. Siinä ei auta eri lakiasiantuntijoiden haastattelu. Journalismi ei ole tätä.

Julkisen sanan neuvoston tulisi vakavasti ottaa käsittelyyn viime vuosien tapahtumat. Toinen vaihtoehto on miettiä lainsäädäntöä eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.

Mistä kaikki alkoi ja mikä on asian ydin. Yle ja sen ajankohtaistoimitus on saanut käsiinsä asian, jonka asiasisällöllä ei ole enää merkitystä. Nyt luodaan mielikuvia ja käydään poliittista vääntöä ennen kuntavaaleja. Sipilän olisi pitänyt odottaa kunnes oikeuskanslerin päätös asiasta olisi saatu. Venäjällä nauretaan taas. Kansanuutiset jutustahan tämä käynnistyi,vai kuinka?

Tässä keississä kaikkein vähiten vakavaa on sen alkusyy, Sipilän yhteys Terrafamen alihankijaan, mikä tuntuu varsin viattomalta. Sen sijaa Sipilän aktivisuus Ylen suuntaan on erittäin vakavaa, Ylen tehtävä on räkyttää hallitukselle eikä hallitus saa siihen puuttua, ainoastaan vastata asiallisesti.

Mutta kaikkein vakavinta on Ylen toimituksellisen johdon journalistinen selkärangattomuus. Sen sijaan, että joukkoja johdettaisiin edestä samalla turhia ylilyöntejä editoiden, nämä apparatsikkipelkurit kehoittavat alaisiaan vaikenemaan vallan edessä.

YLE on toki hankalassa välikädessä; sehän on valtion virallinen äänitorvi.

Mutta poliittinen ohjaus ei saa olla pääministerin tuohtunutta räkytystä yksittäiselle toimittajalle, eikä YLE saa sellaista ohjauksena ottaa.

YLE on verovaroin kustannettu palvelu. Siten YLE on ensikädessä vastuussa veronmaksajille. On erittäin huolestuttavaa jos pakkoverolla rahoitettu YLE alistuu vallan sylikoiraksi. Eihän Suomi sentään mikään banaanivaltio ole. Vai onko?

Italiassa etenkin Berlusconin aikaan sekä nyt Venäjällä yleisradioyhtiöt ovat osa hallituksen valtapolitiikkaa. Siksi ylejohdon sipilämyönnytykset ovat vakava rike (tai jopa rikos) Suomen demokraattista järjestelmää vastaan.
YLE on eduskunnan, eli äänestäjien alaisuudessa. Eikä missään nimessä hallituksen määrättävissä.
Tällaisten ylepomojen pitäisi harkita mahdollista jatkoa työssään tarkoin. Demokratian vaarantaminen ei ole leikinasia.

Median on syytä olla nyt kylmänviileä, sillä pääministeri Sipilän reaktiot ovat aivan poikkeuksellisen tökeröt ja täysin sopimattomat merkittävälle poliitikolle saati pääministerille.
Toimittajien iltamyöhäiset pieksämiset henkilökohtaislla sähköposteilla ovat viitteitä siitä, että Talvivaaran taustalta paljastuu ennen pitkää todella suuria asioita.
Nyt jo näyttää siltä, että Sipilän raivokkaat hyökkäykset julkista sanaa ja sitä edustaviin yksittäisiin toimittajiin herättää median tarpeellisiin journalistisiin jatkokertomuksiin.
Hyvä niin,hyvä että mediakentältä löytyy vielä selkärankaisia toimijoita.

Eihän Sipilä tiennyt sukulaisten bisneksistä mitään, eikä voi olettaa että ottaa selvää.

Ylen omistaa Suomen kansa, jota eduskunnan ainakin pitäisi edustaa. Mutta hallitus ei sitä omista, eikä sillä pitäisi olla nokan koputtamista maan ainoan ei-kaupallisen valtaviestimen sisältöön Suomessa, jota pidetään sananvapauden ykkösmaana.

Kokoomus suoritti vallankaappauksen YLEssä viime vuosikymmenen vaihteessa, ja kun kepu on sen hallituskumppani, ne kaksi käyttävät nyt röyhkeästi kaappaamaansa valtaa talossa, jonka omistajien enemmistö ei todellakaan ole mainittujen puolueiden kannattajia.

Hallitus kiittäköön onneaan, ettemme ole sellaisessa maassa, jossa autot roihuaisivat jo kaduilla, Ylen omistajien sytyttäminä. Sen sijaan hallitus taitaa kuvitella että Suomen nimi onkin Turkki tai Venäjä.

”Viimeisin viesteistä lähetettiin Ylen toimittajalle perjantain ja lauantain välisenä yönä.”
Sipilä on ottanut mallia Trumpista, joka twiittaile vieläkin pitkin yötä mitä milloinkin.
Taitaa kepulaisilla olla vielä Kekkosen ajat mielessä. Sipilä on noussut kepun pelastajaksi, jota ei j-a näillä lakeuksilla sovi arvostella.
Jääskeläisen olisi luullut ottaneen opiksi kun STT joutui aikoinaan kepun ja Ahon hampaisiin hormonijutussa, joka lopulta pitikin paikkansa.

Lestadiolaisessa liikkeessä johtajan asemaa ei tule kritisoida. Pitää uskoa, että johtaja(t) tekevät kaikissa olosuhteissa parhaansa. Sitä kuvaa ei saa horjuttaa.

Perehtykää Kempeleen päätöksentekoon ja siellä käytävään keskusteluun.

YLE:n päätoimittaja vihelsi pelin poikki viime
hetkellä.
Eihän YLE voi olla mikään MV-lehti.

Mikä olisi ollut teidän mielestä oikea tapa lähestyä YLE:ä?

”Pääministeri Sipilä lähetti perjantai-iltana kymmenkunta viestiä yhdelle Ylen toimittajalle. Viesteissä oli pääministerin saamaa tuohtunutta kansalaispalautetta. Sipilä kertoi, että hän ei luota Yleisradioon lainkaan.”

Sipilä otti kirjallisesti yhteyttä mitä ilmeisemmin asianosaiseen eli jutun tehneeseen toimittajaan. Se mitä PM varsinaisesti kirjoitti ei kerrota muuta kuin hänen luottamuksen puutteensa YLE:n toimintaan, mitä nykyisen tiedon valossa en ihmettele yhtään. Olettaisin, että nuo kymmenkunta viestiä (5-9 viestiä?) ovat esimerkkejä pääministerin saamasta palautteesta jutun johdosta. Eli mikä tässä viestinnässä on mennyt pieleen vai onko mikään?

Mitä ajankohtaan tulee, iso osa johtajista lähettelee sähköposteja yömyöhään koska muulloin siihen ei ole aikaa.

Eniten itseäni ihmetyttää YLE:n toimittajien toiminta ja yllä mainitusta viestinnästä johtunut tuohtumus. Voi toki olla, että YLE:n sisällä asiaa ei ole osattu hoitaa oikein/asianmukaisesti, mutta se ei liene pääministerin vika.

”Kirjelmässä on tämän jälkeen siteerattu kaikkea journalistista työtä koskevien Journalistin ohjeiden ensimmäistä pykälää: ”Journalisti on vastuussa ennen kaikkia lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.””

Pykäliä löytyy myös muita jotka toimittajien olisi syytä muistaa muun muassa:

”Julkisen sanan neuvosto – Journalistin ohjeet ja liite

8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.

10. Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu.

11. Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa käyttää harhaanjohtavasti.

12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

21. Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä.”

Onko kyseiset kohdat toteutuneet tässä tapauksessa? Jos eivät, asettaa se toimittajan ja toimituksen ammattitaidon ja/tai etiikan kyseenalaiseen valoon. Esimerkiksi, onko kukaan selvittänyt toimittajan sukulaissuhteita tarjouskilpailun hävinneisiin yrityksiin tai puoluekytköksiä?

Hämmentää nää tyypit, joiden mielestä lehdistön pitäisi jättää vallanpitäjät rauhaan. Lehdistön yhteiskunnallinen tehtävä on vahtia vallanpitäjiä. Tämä on vielä harvinaisen selvä tapaus: jos on jääviysepäilyjä, juttujen kirjoittamisessa ja asioiden esillä pitämisessä ei ole mitään kyseenalaista. Toisin kuin vaikkapa poliitikon yksityiselämän puimisessa.

Ei voi myöskään kuin ihmetellä Sipilän ja Yleisradion johdon ammattitaidottomuutta. Ihanko todella he kuvittelivat, että tämä ei räjähtäisi heidän naamalleen?

Suomea johtaa yritysjohtaja, jolla on lestadiolaisten verkosto tukenaan. Merkillistä, että tiedotusvälineitä painostetaan täysin normaalissa tehtävässään, joka on länsimaisen demokratian ytimessä

Länsimainen demokratia ei voi olla sitä, että ihminen leimataan medioissa syylliseksi ennen kuin on syyllisyydestä minkäänlaista näyttöä. Atte Jääskeläinen on oikealla asialla, media ei saa asettua osapuoleksi tällaisessa haaskajournalismissa. Ihmettelen suuresti Suomen Kuvalehdenkin puuttumista asiaan, jokohan pitää panna tilaus harkintaan. HS on ollut asiallisella linjalla, eilen oli juttu, jossa haastateltiin asiantuntijoita. He kallistuivat julkisuudessa olleiden faktojen perusteella sille kannalle, että esteellisyyttä ei ole. Sosiaalisen median reaktio on pelottava. Demarien puheenjohtajan vetämänä lietsotaan suoranaista vihaa pääministeriä kohtaan. En ihmettelisi, vaikka meilläkin voisivat toistua Tukholman talven 1986 tapahtumat. Laatulehden olettaisi tuntevan vastuunsa.

Mitähän miettii tänään se ihminen, jonka vinkistä Kansan Uutiset julkaisi Terrafamen rahoitusta koskeneen uutisensa? Eipä hän tainnut aavistaa, millainen metakka vinkistä syntyi.

Uutinen osui siinä verta haistaneen YLE:n toimittajan silmiin, ja hän yhdessä parin toverinsa kanssa puhalsi kyteneen nuotion viikkotolkulla jatkuneeseen intohimoroihuun. Viis siitä, oliko tapahtunut RIKOS vai ei. Monen toimittajan itsetunto kohosi keskustelun velloessa pilviin. Eduskunnan oikeusasiamiehen tekemän tutkimuksen tulosta ei nyt joudeta odottamaan, tilanne on liian herkullinen. Harmillista tässä on tietysti se, että osa kansasta näyttää menettäneen uskonsa median objektiivisuuteen.

Eikö nyt vihdoin kannattaisi palata uutisen alkulähteelle ja haastatella alkuperäisen vinkin antajaa? Mikä oli hänen motiivinsa? Ei kai hän sentään ollut tarjouskilpailussa hävinnyt, katkeroitunut yrittäjä?

Melkoisella itsevarmuudella Suomen Kuvalehti kirjoittaa ”VAIENTAMISESTA”, vaikka nyt näyttää kovasti siltä, että YLE:llä on tajuttu tämän näyttävän jo melkoiselta ajojahdilta asian ollessa vielä epäselvä, ja tästä syystä ei ole samojen asioiden rummutusta jatkettu. Muutama toimittaja on saanut kolhun egoonsa, ja ovat kannelleet asiasta Kuvalehdellä mustamaalatakseen niin YLE:n kuin Sipilän.

Sipilää minulla ei ole mitään intoa puolustaa, ei kiinnosta vaikka saisi kenkää ja YLE:en luotto myös heikko. Tästä huolimatta, ymmärrän miksi YLE päätti tätä uutisointia hillitä ja nyt kuultuani Jääskeläisen kommentit asiaan, en näe että tässä olisi mitään sensaatiota. Suomen Kuvalehti taisi saada uusia lukijoita joten heille tämä raflaava ja sensatiohakuinen uutisointi oli vain plussaa.

”Mitähän miettii tänään se ihminen, jonka vinkistä Kansan Uutiset julkaisi Terrafamen rahoitusta koskeneen uutisensa? Eipä hän tainnut aavistaa, millainen metakka vinkistä syntyi.”

Toivottavasti kukaan ei ole niin naiivi, että uskoisi kyseessä olleen joku satunnainen huolestunut kansalainen ilman mitään agendaa. Heh.

Joo-o, kohta kielletään ja lopetetaan muut mediat, Yle kertoo meille kaiken tarvittavan.

YLE:lle onneksi Noin Viikon Uutiset-ohjelma jäi joulutauolle, ettei tarvitse sitäkin kieltää ja varoitella.

Eikö jokaisessa julkaisussa päätoimittaja vastaa viime kädessä,mitä julkaistaan,myös YLE:ssä.

Myös Puolassa ja Unkarissa pääministerit haluavat kontrolloida mediaa. Ehdottoman tärkeää että journalistit voivat kommentoida mitä tahansa ilmiötä täysin vapaasti. Sekä lestadiolaisuuteen että liike-elämään kuuluu olennaisesti salailun periaate

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004887495.html

Jos tuo Jääskeläisen viesti pitää paikkansa niin kaikki on mennyt YLEssä ihan ok, pelkkää ajojahtia ja roskajournalismia tuo olisi ollut toteutuessaan tuollaisella volyymilla vieläpä ennen laillisuusvalvojan päätöksiä.

Sipilän toimintaa sen sijaan ei oikein voi ymmärtää, eikö nuo vanhat jepet kerta kaikkiaan ymmärrä eroa sähköisen viestinnän ja paperikirjeen välillä? 20 viestiä illassa, vähempikin vaikuttaa jo aika erikoiselta.

Näyttää Sipilä vielä olevan messiaan asemassa kepussa kun muutamassa tunnissa löytyy näinkin paljon median tukahduttajia.
Historian havinaa kahdessa näytöksessä:
1)Silloisen demarilehden pakinoitsija Simo ”Simppa” Juntunen ei tykännyt Kekkosesta. Kun hän epäili Kekkosen tekevän ulkopolitiikkaa myymällä historiaamme hänet erotettiin päätoimittajalle lähetetyllä myllykirjeellä.
Kun Suomen Kuvalehti palkkasi Simpan niin Kekkonen loukkaantui ja lakkasi kirjoittamasta lehteen (Liimatainen). Muistan joskus istuneeni Simpan kanssa sattumalta samassa pöydässä, paikka taisi olla Krunikan ”Kolme Liisaa”, hauska mies.

2) Sipilä näyttäytyy ritari pelottomana ja nuhteettomana, joka palauttaa kepun aiempien puheenjohtajien Väyrysen, Ahon,Jäätteenmäen, Vanhasen ja Kiviniemen aikana huvenneen kannatuksen.

Siksi YLE ja ”Etelän metia” saa kuulla kekkosmaiset terveiset jos uskaltavat epäillä Juha Sipilän tekemisiä tai- jättämisiä.

SK pitäisi julkaista Jääskeläisen oma kannanotto Ylen sivulta.

Pitkällä kokemuksella noin parista sadasta toimittajasta alaisena tai työtoverina voisi todeta, että paras kolmasosa on henkisesti tasapainoisia, hyvän yleissivistyksen ja kotikasvatuksen omaavia substanssi- eli asiakeskeisiä toimittajia, joiden työn laatu on hyvää uusia näkökulmia sisältävää journalismia. Keskimmäinen kolmasosa edustaa löysää sopulijournalismia, joka ei uutta luo.
Juostaan kulloisenkin muiden keksimän aiheen perässä ja mielellään käydään ruikkaamassa porukan henkise johtajan osoittamaan kusitolppaan. Ollaan niin kovaa toimittajaa että. Alin kolmasosa on vähintään ego-ongelmaisia tai muutoin henkisesti epätasapainossa olevia, jotka näkevät vääryyksiä, valheita ja rikoksia normaaleissa hyvän tavan mukaisissa ja laillisissa asioissa. Joukossa on myös selviä psykopaatteja, jotka jatkavat ajojahtejaan vuosia ja vuosikymmeniä. Tämän joukon kanssa pääministerikin joutuu käymään sähköpostin vaihtoa perätessään omia Journalistin Ohjeen mukaisia oikeuksiaan.

Tapio ei selvästikään ymmärrä, mistä on kysymys. Tässä ei mitata toimittajien henkistä tilaa vaan ilmaisun vapautta. Kansalaiset voivat arvioida ja muodostaa oman kantansa seuraamalla monipuolisesti tiedotusvälineitä. Toivottavasti tämä asia käsitellään perinpohjaisesti, jotta nykyiselle tai tuleville pääministereille ei juolahda mieleen jatkossa lähteä painostamaan yksittäisiä toimittajia

Oksennusradion toimittajat ovat varmaan heterogeeninen porukka.Väittävät että enemmistö heistä äänestää vasemmistoliittoa,demareita ja vihreitä.Sitä ei ole vaikeata huomata,kas kun katselijat ja kuuntelijat eivät ole NIIN tyhmiä,etteivät osaisi LUKEA TOIMITTAJAN PUHEITA JA ILMEITÄ kuin avointa kirjaa tai ainakin rivien välistä.Kun kuuntelijoissa ja tänne kirjoittajissa on joka sortin tallaajaa on meidän reaktiot sen mukaiset yks tykkää, kaks kakkaa. Vieno toivomus verorahoilla ylläpidetylle Suomen Yleisradiolle:Älkää leikkikö yhteiskunnallisissa aiheissa puolueetonta jos ette kerran oikeasti sitä ole!Ilmeisesti ainoa keino tasapuolisuuden saavuttamiseksi on että annetaan jokaikisen puolueen tai maailmankatsomuksen aivopesutoimittajalle oma ohjelma-aika.Olisi siis Demariradio, jossa Demariuutiset,Vasemmistoradio ja Vassariuutiset,Vihreäradio ja Viheruutiset jne.Se olisi reilua, tasapuolista, rehellistä.Nähtäisi ja kuultaisi tietoa eri väristen lasien takaa katsottuna.Jäisivät pois esim. Sipilän ja toisaalta Ylen kimppuun käymiset muka objektiivisena ja rehellisenä toimintana. Valitusoikeutta ei olisi.Vastuu olisi aina kuulijalla.Suomen lakia pitäisi luonnollisesti noudattaa.

Median tarkoitus on julkaista artikkeleita jotka ovat kiinnostavia ja ylittävät sen hetkisen uutiskynnyksen. Artikkeleiden asiasisällön paikkansa pitävyyden tulisi kuitenkin olla tarkastettua, eikä sisältöön saa vaikutta ulkopuoliset tahot. Mikäli Sipilä on vaikuttanut suhteillaan tai suoraan artikkeleiden asiasisältöön, on kyse manipunoillista, pahmimillaan propakandasta.

Zeitgeist ei selvästikään ymmärrä, että on hyvää jjournalismia, huonoa journalismia ja siltä väliltä. Aggressiivinen kohteelta tarkistamattomien tietojen esittäminen uutiskiimassa on huonoa journalismia. Kun huonolle journalistille tulee kämmi, hän lisää mölyä ja huutaa sananvapautta. Klassinen ”ottakaa varas kiinni” huuto taktiikkana. Katse pois itsestä ja huomio pääministeriin.
Hyvän juttunsa asiallisesti tarkistaneen journalistin ei tarvitse metelöidä sananvapaudella. Hän osaa käyttää sitä.

Jo toisen kerran lyhyen ajan kuluessa SK tekee sananvapauden varjossa huonoa journalismia. Odottamatonta ja arveluttaa.

Kannattaa lukea Atte Jääskeläisen kirjoitus Ylen nettisivuilta.
Mielestäni Ylen uutinen itse aiheesta on ollut asiallinen ja tilanteen toteava, eikä ole ottanut mitään kantaa pääministerin jääviyteen.
Aihetta on seurattu riittävästi siihen saakka, kun on todettu, että eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelee pääministerin jääviyden ja kun se on tehty, palataan asiaan.
Päätoimittaja on sen jälkeen linjannut, että tämä riittää kun on käynyt ilmi, että juttuja on samasta aiheesta tekeillä vielä alkaneella viikolla.
Nyt on sitten ehkä hyvä odottaa oikeusasiamiehen päätöstä.
Tietysti aiheesta saa keskustella edelleen, jos siltä tuntuu.

Oikeuskansleri Jaakko Jonkka on raapustanut kaksi kanteluratkaisua ministeri Paula Lehtomäen antamasta sidonnaisuusilmoituksesta ilmenevien; aviomiehen sekä heidän kahden lapsen ja mummon (äidin), Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n osakkeiden hankinnan rahoituksesta, hankinta-ajankohdasta, esteellisyydestä sekä sisäpiiritiedon väärinkäyttöepäilyistä (Dnrot; OKV 1316/1/2010 ja OKV 780/1/2015).

Kumpaakaan kanteluratkaisua ei ole julkaistu oikeuskanslerin sivustolla.

Oikeuskanslerin tulkinnan mukaan Lehtomäen aviomiehen ja lasten Talvivaaran osakeomistuksien arviointi ei miltään osin kuulu oikeuskanslerin toimivaltaan.

Pääministeri Juha Sipilän valtiosihteeri, Paula Lehtomäki, on ilmoittanut 27.10.2016 julkisuuteen aikovansa hakea eduskunnalta vapautusta kansanedustajan tehtävästä kun hän nousee varamiehen paikalta Helsingin vaalipiiristä Suomen Pankkiin siirtyvän elinkeinoministeri Olli Rehnin tilalle eduskuntaan 1.1.2017 alkaen.

Paula Lehtomäki on selitellyt julkisuudessa kansanedustajan toimesta kieltäytymisensä ainoaksi perusteeksi nykyistä vaativaa tehtäväänsä Sipilän hallituksen valtiosihteerinä valmistelemassa valtioneuvoston linjauksia ja päätöksiä.

Paljon luultavampi ja uskottavampi motiivihan Lehtomäelle ovat Talvivaaran kaivostoiminnan jatkot ja omien Talvivaaran 300.000 euron osakkeiden puolustaminen. Sitä duuniahan voi varmuudella tehdä rahakkaammin valtioneuvoston kansliassa kuin eduskunnassa.

Kun Talvivaara on ollut esillä säännöllisesti ja lähes päivittäin – tavalla tai toisella – valtioneuvostossa keväästä 2015 alkaen, niin hyvä kysymys kuuluukin, miten valtiosihteeri Paula Lehtomäki on Talvivaaran suhteen pysyvästi esteellisenä saanut aikansa valtioneuvoston käytävillä kulumaan?

Työ- tai virkaoikeudellisestihan valtioneuvostolla on lakiin perustuva virkavelvollisuus vapauttaa valtiosihteeri Paula Lehtomäki virastansa kun Lehtomäki on ollut jo puolentoista vuoden ajan – säännöllisesti ja pysyvästi – esteellisyys ydinvirkatehtäviinsä valtioneuvoston suunnittelussa, valmistelussa tai jatkuvassa yhteydenpidossa Talvivaaran (Terrafame).

Jotta valtiosihteeri Paula Lehtomäen selittelyiltä katoa kaikki uskottavuus, todettakoon, että Lehtomäki kertoo Yleisradion haastattelussa 27.10.2016 kansanedustajan toimesta kieltäytymisensä perusteeksi “halunsa toimia demokraattisen järjestelmän palveluksessa”.

Lehtomäen epäuskottavassa satuilussa eduskunta ja kansanedustajan työ on jotain muuta mutta mitä?

Euroclear Finland Oy:n eli entisen Suomen Arvopaperikeskuksen ylläpitämän osakerekisterin mukaan Paula Lehtomäen aviomies omistaa 51325 kappaletta Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n osakkeita. Omistuksen yhteisarvo on 5,28 euron kurssin mukaan laskettuna lähes 271 000 euroa.

Aviomiehen lisäksi myös pariskunnan lapset omistavat Talvivaaran osakkeita. Toisella lapsella on 2425 osaketta (arvo nyt 12804 eur) ja toinen 1125 osaketta (5940 eur).

Usko kainuulaiseen kaivosyhtiöön on vahva myös Paula Lehtomäen Kuhmossa asuvalla äidillä. Hän omistaa osakerekisterin mukaan 2500 Talvivaaran osaketta, arvo eilisen kurssilla 13200 euroa.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen tavoin (kansanedustaja Mauri Pekkarisen taulukaupat Suomi Soffan kanssa ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen virkatoimena 847.000 euron investointiavustus Suomi Soffalle) pääministeri Juha Sipilä, elinkeinoministeri Olli Rehn ja valtiosihteeri Paula Lehtomäki tekivät 26.11.2016 itsestään ja virkatoimistaan, tarkkaan ja huolellisesti rajatun, kantelun oikeuskansleri Jaakko Jonkalle – ministerien ja virkajohdon aina uskotulle pääluottamusmiehelle!

Sipilältä, Rehniltä ja Lehtomäeltä unohtui lauantain 26.11. aamupalverissaan se seikka, että oikeuskasleri Jaakko Jonkka on esteellinen tutkimaan valtioneuvoston Talvivaaraan lahjoittaman 700 miljoonan euron toimeentulotuen oikeudellista perustaa.

Vastaavastihan esimerkiksi Raha-automaattiyhdistys ryn hallitus teki aikoinaan itsestään rajatun esitutkintavaatimuksen poliisille tarkoituksenaan välttää omiin moitittaviin avutustoimiinsa kohdistuva vahingonkorvausvelvollisuuden virkarikostutkinta.

Kuopion yliopiston rehtori ja hallitus tekivät aikoinaan itsestään rajatun rikosilmoituksen poliisille kun oli vaara, että aivotutkija, professori Paavo Riekkisen Kalifornian kiinteistöbisneksiin kadottamien, yliopistolle kuuluneiden, noin 120 miljoonan markan, valtion lääketutkimusvaroihin, kohdistuu yliopiston hallituksen vahingonkorvausvastuut.

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
ANDALUSIA

SK:n aamun jutussa puhutaan PMi:n luottamuksesta Yleen. Ylen tuoreimman jutun mukaan kyse oli arvostuksesta.

Luottamus-sanaan on tarttunut mm. Timo Harakka. Tärkeissä jutuissa toivoisi erityistä tarkkuutta myös SK:n toimittajilta!

Sipilä lähettää YLE:n toimittajillr kymmeniä sähköposteja. Osin ilmeisesti kotiin yöllä. Virhe.
Jääskeläinen oli kieltänyt Sipilän soiton jälkeen toimittajia kertomasta että Sipilä oli perunut osallistumisensa Ylen lähetyksiin.
Keputaustainen Sipilä esiintyy juuri nyt A-studiossa. Selvisi että muitakin toimittajia kuin Stilleriä on painostettu.
Jääskeläinen joutaa vaihtoon vapaan tiedonvälityksen kannalta.

Toimittajien protestit Ylessä jatkuvat.

A-studion toimittaja Susanne Päivärinta päätti keskiviikkoillan 30.11. ajankohtaisohjelmansa juontoon:

”Nähdään sitten ensi keskiviikkona jos en ole saanut sitä ennen potkuja!”

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
ANDALUSIA

Onhan se nyt kamalaa kun Ylen ”puolueettomat” toimittajat eivät saaneet jatkaa spekulaatiota kun on niinkin mehukas juttu käsillä.Siitähän olisi saatu aihetta viikoiksi ajan-
kohtaisohjelmiin.
Mutta saatiinpa vielä mehevmpi juttu kun Sipilä suuttui ja
alkoi näyttää ihan inhimillisiä piirteitä.
Viime perjantai-iltana keskustelusivustoilla alkoi näkyä
yhä enempi Sipilän tappamista vaativia kirjoituksia,hänet
haluttiin poikansa viereen pikimmiten.
Tämän kaltaisia lienee olleet myös viestit,joita Sipilä sai
ja joita hän lähetti toimittajalle.
Olisiko riittävä Ylen toimittajille,että Sipilä saataisiin
hengiltä vai mihin asti ollaan valmiita,ennen kuin he tun-
tevat saaneensa asiansa perille.

Talvivaara hoidettiin valtion taholta hyvin. Terrafamen pipoa voivat vierailijat käyttää, koska yhtiö antaa turva- ja suojavarustuksen vierailijoiden käyttöön. (Omalla urallani tämä oli käytäntä lähes 40 v). Pääministerillä ei ole jääviysongelmaa; kyseessä on median höpinä. Vanhasen lautakasaa ei ole vieläkään löydetty, mutta uusia höpinöitä kehitetään. Stillerillä on jälleen herkullinen sauma uhriutua sankariksi-eikä malttanut jättää käyttämättä. Media on törkeästi syöksynyt pääministerin sukulaisten kimppuun.

Talvivaara Sotkamo hakeutui v 2014 konkurssiin. Pesä tuottaa vieläkin tappiota, n 20 miljoona viime vuonna.
Raunioille perustettu Terrafamella on aikaa kuukausi hankkia muuta kun valtion rahaa, jota on jo mennyt yhteensä n 800 miljoonaa.
Joku voi pitää kaivosta hyvin hoidettuna mutta sitä Sipilän ihmettä kyllä tarvitaan.
Pipon käyttö suojavarusteena edellyttää kovaa päätä.

Pääministerillä ei ehkä ole jääviysongelmaa mutta meille muille ja oikeusasiamiehelle sen ongelman pääministeri kuitenkin siirsi.

Stiller erotettiin jo kerran 1993 kepun toimesta ja nyt tuli jo varoitus. Hän ei ”uhriutunut” ennenkuin asia tuli julki SK:ssä. Kiellettiin nimittäin puhumasta.

Vanhaselta katosi muutakin kuin lautakasa.

”Metia” ei ole hyökännyt pääministerin sukulaisten kimppuun.Sukulaiset saavat tehdä mitä lystäävät mutta ilman pääministerin apua. Vain tästä on ollut kyse.

Pääministeri hyökkäsi ”metian” kimppuun lähettämällä suoraan toimittajalle parikymmentä uhkaavansävyisiä e-mailejä. Liitteinä vielä ulkopuolisten viestejä.

Enkä millään usko että päätoimittaja ryhtyi ”journalistiseen ohjaukseen” ilman ettei häntä keputaustaisena olisi myös ohjeistettu.
Tulisiko Ervastin lähdön syytkin selvittää?

Milloin kuullaan YLE:n johtajan linjanveto ja perusteet nostaa asiasta tämä hirmuinen meuhka?
Pääministerin jahtaaminen on muuttunut taas ajanvietteeksi ja monien viihdeohjelmien ykköstäytteeksi.
Energiaa menee hukkaputkeen ja laskun maksaa tästäkin kansa

Ervastin lähtö ei tiettävästi liity keskustaan vaan hänen
ivakirjoitukseensa Timo Soinin Amerikanmatkaan.
Sillä sen ivaamisen Ervasti kyllä taitaa ensiluokkaisesti.
Tuskin se ivan määrä Ylessä paljon vähenee mutta saapahan
tämä lehti siihen vahvistusta.
Lehden tilaus tulee kyllä katkolle kunhan edellisestä pääsee eroon.

Jääskeläiselle annan hyvät pisteet asian hoidosta.
Kuten hän sanoi että painostusta tai tms tulee joka suunnasta joka päivä. Kuvittelisin sitä tulevan erityisesti talon sisältä.Hyvin toimittu paineessa!
SK jota olen tilannut on ok lehti mutta täytyy seurata minkä vaihteen se on saannut kun edeltävä juttu on osin asiaton. Jääskeläiseltä on pyydetty lausuntoa jutusta yöllä jotan 2-3 välillä sähköpostitse. Luokatonta asian laatuun nähden!

Yleisradion johdon toimittaja Ruben Stilleriin kohdistamissa, hyvin dokumentoiduissa, tuoreissa virkatoimissa ei ole kysymys erehdyksestä tai virheestä vaan selvästi rikoslaissa kriminalisoidusta työsyrjinnästä.

Työsyrjintä ei ole asianomistaja rikos vaan kuuluu rikosprosessissa työsuojeluviranomaiselle, syyttäjälle ja tuomioistuimille.

Sopimus, jolla työnantajan työntekijään jo kohdistamat työsyrjintätoimet (Ylen päätoimittajan maanantaina 28.11. Ylen toimittajille käskyttämä ajankohtaisen uutisaiheen (pääministerin eri virkatoimet) käsittelykielto, laiton kirjallinen varoitus, laiton painostus, potkuilla uhkaaminen ja varoituksen peruminen) yritetään jälkikäteen lakaista rahakorvauksella maton alle pois julkisuudesta, on mitätön ja rikos.

Yleisradion johto kutsui tiistaina 29.11. Stillerin Yleisradion toimitiloissa järjestettyyn palaveriin, pyysi Stilleriltä kuittauksen varoituksen vastaanottamisesta ja samalla johto heitti sitten Stillerin ulos palaverista käytävälle 15 minuutiksi miettimään, muutatko mielesi; jos et niin saat potkut.

Martti Pelho
suuhygienisti
Fuengirola
ANDALUSIA

Yleisradion johdon edustajien Ylen toimittajaille maanantain 28.11. palaverissa markkinoima kuuluisa ”muu syy” liittynee Juha Sipilän tuoreeseen ilmoitukseen, jonka mukaan – kansan pikkujouluhuuman varjossa – on tarkoitus sopia eduskuntaryhmien johtajien kanssa yksimielisestä rahoitusratkaisuista puolustusvoimien johdon jo tekemille, reilun sadan miljardin euron kokonaiskulut omaaville suurhankkinnoille!

Siihen hallitus tarvitsee Yleisradiossa muittenkin kuin Pekka Ervastin vaientamista.

Yleisradion on ollut ainoa mediamme, jossa on kauhisteltu Suomen armeijan voideltujen kenraalien – ilman laillista toimivaltuutusta – jo syksyllä 2008 Pentagonin kanssa salakaupalla Suomen valtion piikkiin ostamien 64:n Locheed Martinin F-35A-hyökkäyspommittajan hankintaa, elinkaarikustannuksia ja poskettoman suurta rahoitusta julkisista budjettivaroistamme.

Yleisradio on tuonut useissa toimittajiensa jutuissa julki, että salakaupalla hankitulla F-35A-pommittajalla on huikean hankintahintansa lisäksi – Pentagoninkin virallisen totuuden mukaan – huikeat, suorastaan tähtieteelliset elinkaarikustannukset.

Suomessa kenraalien tiernapoikien eli puolustusministeri Jyri Häkämiehen, Stefan Wallinin, Carl Haglundin ja Jussi Niinistön satuilun mukaan F-35A:lla ei ole lainkaan elinkaarikustannuksia: rakkine lentää kuluitta ja ilmatteksi!

Ja jos jotain kuluja on, niin niistä ei ainakaan eduskunnalle – tai veronmaksajille – sovi kertoa!

Kanadan parlamentin selvityksissä on arvioitu Kanadan vastaavan suuruisen 65:n Pentagonin ja Locheed Martinin F-35A hyökkäyspommittajien salakaupan todellisen hankintahinnan ja 30 vuoden, Pentagoninkin lausuntojen mukaan F-35:n poikkeuksellisen korkeitten ja kalliiden, elinkaarikustannusten nousevan Kanadan veronmaksajille peräti 80-126 miljardin euroon eli 650 miljoonaa euroa per kone 30 vuodelta eli noin 21 miljoonaa euroa vuodelta per kone).

Martti Pelho
suuhygeinisti
Fuengirola
ANDALUSIA