Kuka saa autoilla, kuka lentää?

Jokaisella on henkilökohtainen suhde liikkumiseen, ja poliitikot keksivät uusia tukia ja verovähennyksiä yksittäisiä ja hetkellisiä tarpeita varten. Päästökaupan kaltainen rakenne puuttuu.

Profiilikuva
pääkirjoitus
Teksti
Matti Kalliokoski
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden vastaava päätoimittaja.

Kuntavaalikamppailun valtakunnallinen keskustelu pyörii valtakunnallisten teemojen ympärillä, mutta äänestäjiä kiinnostavat aiheet ovat yleensä paikallisia. Seuraavan neljän vuoden aikana valtuutetut pääsevät monessa kunnassa ottamaan kantaa esimerkiksi tuulivoimahankkeisiin.

Päättäjien työ ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti. Itä-Suomessa rakentamista rajoittavat tutkavalvonnan tarpeet. Pohjois-Suomessa siirtoyhteydet ovat niukat. Etelä-Suomessa kaavoituksen esteenä on usein asutus.

Siksi investointirahaa tuntuu löytyvän parhaiten Länsi-Suomeen. Varsinkin pienet kunnat toivovat voimaloiden kiinteistöverotuotoista taloutensa pelastajaa. Vastustajat taas vetoavat maisema- ja ympäristöperusteisiin.

Keskustelu tuulivoiman tukirahoista on laantunut, sillä uudet hankkeet syntyvät kaupalliselta pohjalta. Sijoittajat näkevät tuulienergian kilpailukykyiseksi.