Onko tässä sähköautoilun tulevaisuus: sata kilometriä kahdella eurolla

Kotimaa 14.9.2010 14:01
eCorolla sähköauto Uusi eCorolla luovutettiin tiistaina Tampereella pormestari Timo P. Niemiselle. Kuva Hannu Lindroos.

Syksy on ollut sähköautoilun juhlaa. Valmet Automotive aloitti syyskuun alussa Think City -sähköautojen myynnin Espoossa ja Vantaalla. Tiistaina uusi, toisen sukupolven eCorolla luovutettiin Tampereen pormestari Timo P. Niemiselle.

Noin 50 000 euroa maksava Think City on puhdasverinen uusi sähköauto, kun taas eCorolla kantaa nimeä muuntosähköauto. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Toyota Corollasta on napattu polttomoottori pois ja isketty tilalle litium-akusto. eCorolla ei ole kaupoissa myynnissä.

Pormestari Nieminen arveli, että ympäristöystävällisistä tuotteista ja niihin liittyvästä teknologiasta on mahdollista kehittää vientituotteita.

”Meidän on ehdottomasti tähdättävä vientiin. Tämä on lisäksi ala, joka säästää kansallisia varoja kun öljyä tarvitaan vähemmän.”

”Kävin äskettäin Kiinassa, jossa oltiin asiasta hyvin kiinnostuneita. Siellä jopa kysyttiin, että mitä kaikkea he voisivat ryhtyä ostamaan meiltä.”

Tampereen sähkölaitoksella on laskettu, että jos kaikki kaupungin henkilöautot muunnettaisiin sähköautoksi, energiaa kuluisi noin 10 prosenttia nykyisestä määrästä.

Luovutustilaisuudessa löytyi aihetta myös purnaukseen. eCorollan tilaajat arvostelivat liikenneministeriötä vanhakantaisuudesta. Sähköautoja koskevia asetuksia ja säädöksiä olisi muutettava. Lisäksi verotusasiat pitäisi saada kohtuulliselle tasolle, nykyisellään sähköautojen kokonaisverotus on liian kovaa.

Sähköautojen etuihin kuuluu, että Suomessa on noin 1,8 miljoonaa latauspistoketta, joista autoihin voi ladata virtaa. Akkujen lataaminen voi tapahtua yöaikaan kotitolpasta ja päiväsaikaan auton voi kytkeä työpaikan sähköpistokkeeseen. Vastaavaa verkostoa ei ole muualla.

Uusi eCorolla on farmariversio, johon saadaan mahtumaan aikaisempaa suurempi akusto. Auton saa joko yhdellä konepellin alle sijoitetulla akustolla tai kaksoisakustolla, jolloin toinen akkulaatikko on sijoitettu takapenkin paikalle. Tässä tapauksessa Corolla liikkuu 130-150 kilometriä yhdellä latauksella.

Yhdellä akustolla lataaminen kestää vajaat kahdeksan tuntia ja sillä voi körötellä noin 70 kilometriä. Matkakulut ovat pienet: sadan kilometrin reissu sujuu kahdella eurolla.

Kuskin kannalta hallintalaitteet ovat tutun yksinkertaiset. Auto käynnistetään normaalisti virta-avaimella. Parkissa ollessaan auto on täysin äänetön, ainoastaan mittariston merkkivalot kertovat, että menopeli on käynnissä. Akkujen jäljellä olevan kapasiteetin näkee näytöstä, joka on asennettu kierroslukumittarin tilalle.

eCorollan ajo sujuu kuin automaattivaihteisella autolla, vaihdevivussa on kolme asentoa: eteen, taakse, vapaa.

Muuntosähköauton suurimmat säästöt syntyvät huoltokustannusten pienentyessä. Moottoria ei tarvitse huoltaa tai öljyjä eikä sytytystulppia vaihtaa.

Tampereen kaupungin lisäksi eCorollan tilaajia olivat Tredea Oy ja Tampereen sähkölaitos.