Olympiastadionin Super Matchille perustettiin vaihtoehtotapahtuma Jyväskylään

Kotimaa 9.8.2013 11:28

Huomenna lauantaina Helsingin Olympiastadionilla toisensa kohtaavat englantilaiset jalkapallojoukkueet Arsenal ja Manchester City. Super Matchiksi ristitty ottelu on historiallinen kahdestakin syystä.

Koskaan aikaisemmin Olympiastadionilla ei ole nähty kahden Englannin valioliigan joukkueen ottelua. Lisäksi otteluun on myyty ennätyksellisesti yli 38 600 lippua, mikä on stadionin uuden ajan yleisöennätys.

Aiempi yleisöennätys Olympiastadionilla on vuoden 2006 jalkapallon EM-karsintaottelusta Suomi-Portugali. Tällöin ottelua seurasi 38 015 katsojaa.

Lauantaina Suomessa pelataan toinenkin ottelu, joka saanee jalkapallofanit liikkeelle. Jyväskylässä paikallinen JJK kohtaa pietarsaarelaisen FF Jaron.

JJK:n tapahtumapäällikön Henna Lahtisen tietojen mukaan huomiseen
otteluun on myyty vajaan tuhannen kausikorttilaisen lisäksi noin 300
lippua. Lisäksi lippuja on myynnissä neljässä eri ennakkopisteessä,
joiden myyntimääristä Lahtisella ei ole tietoa.

Täsmällistä arviota
ottelun yleisömäärästä on siis vaikea tehdä. Harjun Stadionilla
pelattujen jalkapallo-otteluiden yleisöennätys on 5576 katsojaa vuoden 2011 ottelusta JJK-HJK.

Ottelua edeltää FutisForum-keskustelupalstalla ideoitu Paikallisen jalkapalloilun päivä -tapahtuma. Tapahtumalla halutaan osoittaa, että Suomessakin on jalkapallokulttuuria, ja sinne kannustetaan saapumaan jalkapallofaneja seurataustasta riippumatta.

Idea tapahtumaan syntyi jo keväällä, kun Palloliiton puheenjohtaja Pertti Alaja kommentoi tulevan Super Matchin kehittävän Suomen jalkapallokulttuuria.

”Se sai aikaan ymmärrettävästi pientä ärtymystä”, kertoo Niko Rakkolainen, yksi tapahtuman järjestäjistä. ”Päätimme siis järjestää oman tapahtuman samana päivänä.”

Rakkolainen toivoo, että tietynlaisista ennakkoasenteista luovuttaisiin suomalaisesta jalkapallokulttuurista puhuttaessa.

”Se, mikä iltapäivälehtien mukaan on jääkiekosta puhuttaessa hienoa ja ainutlaatuista urheilukulttuuria, onkin huliganismia tai rettelöintiä jalkapallon puolella.”

Paikallisen jalkapalloilun päivästä on Rakkolaisen mukaan tarkoitus tehdä vuosittainen tapahtuma, jota voisi kierrättää ympäri Suomea eri kaupungeissa.

Huomiseen, jyväskyläläisessä pubissa järjestettävään esitapahtumaan, on Rakkolaisen mukaan tulossa kuutisenkymmentä ihmistä.

Super Match on herättänyt voimakkaita tunteita suomalaisen jalkapallon kannattajissa.

JJK ottaa otteluun kantaa YouTube-kanavallaan julkaistussa videossa, jossa se vertailee kriittiseen sävyyn esimerkiksi lauantain otteluiden lippuhintoja ja seurojen budjetteja.

Videon nähtyään urheilumanageri ja juontaja Aleksi Valavuori osti Jyväskylän otteluun 100 pääsylippua, jotka arvottiin halukkaille Veikkaajat.com-yhteisön Facebook-sivuilla.