Oikeusministeri Anna-Maja Henrikson: ”Promillerajan lasku ei auta”

Kotimaa 3.3.2012 09:01

oikeusministeri Anna-Maja HenrikssonLiikenneministeri Merja Kyllönen (vas) on esittänyt rattijuopumusrajan alentamista 0,5:stä 0,2 promilleen. Miksi te vastustatte ehdotusta, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r)?

”Alentamisella tulisi olla hyvät ja tarkkaan harkitut perustelut. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että sellaiset kuljettajat, joiden veren alkoholipitoisuus on 0,2-0,49 promillea, aiheuttavat varsin vähän onnettomuuksia.”

Ruotsi ja Norja ovat silti alentaneet rajan 0,5:stä 0,2 promilleen.

”Kyllä, mutta promillerajan lasku ei ole vähentänyt rattijuopumustapauksia Ruotsissa ja Norjassa. Promillerajan laskeminen ei näytä vaikuttavan perusongelmaan eli siihen, että ihmiset ajavat autoa yli puolen promillen humalassa.”

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero ja liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala ovat tukeneet promillerajan alentamista.

”On hyvä, että poliisit osallistuvat tähän keskusteluun. Poliisien työmäärä kyllä lisääntyisi, jos rajaa laskettaisiin. Niukkenevien resurssien aikana on syytä harkita priorisointia.”

”Minusta olisi tärkeintä, että panostettaisiin niiden kiinnisaantiin, jotka todella aiheuttavat vaaraa liikenteessä. Suurin ongelma ovat ne kuljettajat, joiden veren alkoholipitoisuus on enemmän kuin yksi promille. Yli 80 prosenttia kuolemaan johtaneista rattijuopumusonnettomuuksista on tapauksia, joissa kuljettaja on ollut yli yhden promillen humalassa.”

Tulisiko koko hallituksen käsitellä promillerajakysymystä?

”Minusta olisi hyvä esimerkiksi iltakoulussa selvittää kevään aikana koko hallituksen kanta siihen, miten tässä on syytä edetä.”

Miltä tuntui, kun ministerikolleganne Kyllönen väitti oikeusministeriön suojelevan alkoholinkäyttöä liikenteessä?

”Se oli raju väite. Ei se kivalta tuntunut. Kyllä ministeri Kyllönenkin tietää, ettei oikeusministeriö suojele rattijuoppoja. Minulla on Kyllösen kanssa hyvät välit, mutta hän ottaa ehkä tämän promillerajakysymyksen henkilökohtaisena asiana ja käyttää sitten yllättävää kieltä. Kyllönen tietää, että minäkin haluan kehittää nykyistä järjestelmää.”

Liikkuvan poliisin mukaan 0,12 prosenttia puhallutetuista kärähti viime vuonna ratista. Määrä on lievässä laskussa, mutta rattijuopumus on silti iso ongelma. Mikä on tehokkain keino toimia sitä vastaan?

”Poliisille pitää turvata riittävät valvontaresurssit, jotta puhallusratsioita voidaan lisätä. Törkeästä rattijuopumuksesta kiinnijäämisestä taas tulisi seurata alkolukon käyttöpakko heti ensimmäisen tapauksen jälkeen.”

Tulisiko ajokieltoja pidentää?

”Mahdollisesti. Ainakin alkolukon laaja käyttö voisi toimia tehokkaasti. Alkolukkojen käyttämisestä tarvitaan uusi lainsäädäntö.”

Aiotteko toimia sen puolesta, että alkolukko määrättäisiin pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin tietyllä siirtymäajalla?

”Ei sitä minusta tarvitse nyt määrätä pakolliseksi kaikkiin autoihin. Luulen, että alkolukko kuuluu tulevaisuuden autojen vakiovarusteisiin ehkä noin kymmenen vuoden kuluttua. Se yleistynee samalla tavoin kuin turvavyöt aikoinaan. Niitäkin vieroksuttiin aluksi.”

Mitä ajattelette sisäministeri Päivi Räsäsen (kd) esityksestä, jonka mukaan ravintoloiden alkoholinmyynti tulisi lopettaa pari tuntia nykyistä aikaisemmin?

”Ymmärrän esityksen takana olevan ajattelun. Olisi tietysti hyvä, jos ihmiset lähtisivät kotiin ravintoloiden sulkeuduttua kahdelta. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että niin kävisi. Voisi syntyä puolipimeitä ravintoloita. Olen kuitenkin avoin ehdotuksen pohdinnalle.”

Kuva Kaisa Rautaheimo.