Nyt yritykset haluavat jakaa kuluttajista keräämänsä tiedon – tällä kertaa kuluttajien kanssa

Omadataksi kutsutun ajattelun mukaan kuluttaja omistaa häntä koskevan tiedon.
Kotimaa 6.9.2016 18:30
Emmi Skytén
Kanta-asiakaskortteja ja etukortteja riittää. © SARI GUSTAFSSON / Lehtikuva

Yhä useampi yritys kerää valtavia määriä tietoja kuluttajista. Kauppaketjut keräävät tietoja siitä, mitä asiakkaat ostavat, autoyhtiöt siitä, miten autoilla ajetaan ja Googlen kaltaiset internet-yhtiöt kaikkea hakukriteereistä paikkatietoihin.

Kuluttajat eivät ole tietojen keräämisen lisääntymisestä innoissaan. Eurooppalaisten mielipiteitä mittaavan eurobarometrin kyselyyn vastanneista 67 prosenttia oli huolissaan siitä, ettei heillä ollut kontrollia tietoon, jota heistä internetissä kerätään. Vastanneista 55 prosenttia oli huolissaan siitä, miten maksukortit ja älypuhelimet keräävät tietoja heidän käyttäytymisestään.

Nyt it-alan ihmisten keskuudessa leviää ajatus siitä, että yritykset voisivat lisätä luottamusta antamalla kuluttajien nähdä ja käyttää niitä tietoja, joita heistä kerätään. Kuluttajat voisivat yhdistellä eri tietolähteitä ja analysoida omaa tietoaan.