Nyt Kittilää johtaa kunnanjohtajan viransijaisen varahenkilön vuosiloma­sijainen

Kittilän kunnallishallinto käytännössä ”loppui” tiistaina 17. lokakuuta 2017.
Eeva-Liisa Hynynen
Kotimaa 17.10.2017 23:20

Kittilän kunnanvaltuuston puheenjohtaja Aki Nevalainen (vas) tiedotti 17. lokakuuta, että raskaista virka- ja työrikoksista syytteeseen asetettu vt. kunnanjohtaja Timo Kurula (kesk) vetäytyi sairauslomalle, jonka jälkeen hänen aikomuksensa olisi olla vuosilomilla – ja virkakautensa loppuaika virkavapaalla.

Yle Rovaniemen haastattelussa Kurula selitti vetäytymistään kunnan edulla. Kurulan pesti vt. kunnanjohtajana kestää vuoden 2017 loppuun.

Suomen Kuvalehti uutisoi 13. lokakuuta, että KRP on avannut tutkinnan vt. kunnanjohtajan valintaprosessista. Tämä tarkoittaa menettelyä, jossa Kurula valittiin vt. kunnanjohtajaksi viime keväänä.

Tosiasiassa Timo Kurula on ollut kaiken aikaa vs. kunnanjohtaja. Virka on yhä Anna Mäkelän.

Nyt Kittilää johtaa kunnanjohtaja Anna Mäkelän viransijaisen Timo Kurulan varahenkilön, hallintojohtaja Esa Mäkisen vuosilomasijainen, joka on oikeustieteen maisteri, varatuomari Sanna Ylinampa.

Johtajaksi Ylinampa ryhtyy ilman päivääkään kuntajohtamiskokemusta ja vieläpä tilanteessa, jollaisessa yksikään toinen kunta ei ole koskaan aiemmin ollut.

 

Miten Kittilä on päätynyt tilanteeseen, jossa kuntaa johtaa kunnanjohtajan viransijaisen varahenkilön vuosilomasijainen?

Hallintojohtaja Esa Mäkinen on Kittilän kunnan hallintosäännön mukaan kunnanjohtajan varahenkilö. Häntä vain ei päästetty palaamaan vuosilomaltaan töihin syyskuussa 2017 kesken loman.

Mäkinen tuli lomiltaan 11. syyskuuta kunnanhallituksen kokoukseen esittelemään esityslistalle tuodut niin sanotut Eilavaara-asiat, joissa rikostutkinnassa oleva vs. kunnanjohtaja Timo Kurula oli esteellinen.

Mäkistä oli hoputettu Eilavaara-asioiden tuomiseksi kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Kun hän saapui lomaltaan kokoukseen, pelisäännöt olivatkin muuttuneet.

Mäkistä ei päästetty esittelemään kyseisiä asioita, kuten Yle Rovaniemen uutinen kertoi 12. syyskuuta.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan kokouksessa Kurula istui käsittelemässä Mäkisen lomaltapaluukieltoa, josta Mäkinen ei ollut ennalta lainkaan tietoinen.

Kurula oli – itse esteellisenä – pyytänyt jopa Kuntatyönantajan eli Kunnallisen työmarkkinalaitoksen lausunnon siitä, että työnantaja voi estää hallintojohtajaa keskeyttämästä vuosilomaansa.

Kokouksessa Mäkinen sai sähköpostitse annetun Kuntatyönantajan lausunnon nähtäväkseen. Siitä oli leikattu pois Kittilän kunnan ja Kuntatyönantajan väliset lähettäjä- ja vastaanottajatiedot.

Myöhemmin Mäkiselle selvisi, että esteellinen Kurula oli pyytänyt lausunnon Kuntatyönantajalta ja siis valmistellut asian Mäkisen saamiseksi ulos esittelijän tehtävistä.

Mäkinen joutui poistumaan välittömästi päätöksen jälkeen kokouksesta.

Samassa kokouksessa hallintojohtajan sijaiseksi vuosiloman ajaksi valittiin lokakuun loppuun asti Sanna Ylinampa.

 

Hurjinta episodissa on, että Timo Kurula on 13. lokakuuta nostettujen syytteiden lisäksi myös syyteharkinnassa epäiltynä törkeän petoksen yrityksestä ja virka-aseman väärinkäyttämisestä Eilavaara-asiassa.

Kurula on mitä ilmeisimmin epäiltynä KRP:n tutkinnassa myös Esa Mäkiseen kohdistuneista työrikoksista ja virka-aseman väärinkäyttämisestä.

KRP käynnisti Eilavaara-asiasta tutkinnan keväällä 2015.

Mäkisen syrjään siirtämistä koskevasta tutkinnasta KRP kertoi tiedotteessaan – paljastamatta kuitenkaan Mäkisen nimeä – toukokuussa 2017, kun KRP siirsi valtaosan kunnan päätöksentekoa koskevia asiakokonaisuuksia syyteharkintaan.

Mäkinen siirrettiin jo kertaalleen syrjään kunnanhallituksen sihteerin ja kunnanjohtajan sijaisen tehtävistä syksyllä 2015 muuttamalla kunnan hallintosääntöä. Hallintotuomioistuimet katsoivat päätöksen lainvastaiseksi.

Syksyn 2017 ajan Kittilän kunnanhallituksen päättäjien enemmistö on yrittänyt kaikin keinoin saada kahdesta Eilavaara-laskusta verhoiltua laskuja, jotka kunnan tulee maksaa. Ilmeisesti tavoitteena on helpottaa kolmen syyteharkinnassa olevan epäillyn asiaa.

Nyt Esa Mäkinen on siis siirretty syrjään epäasiallisesti Eilavaara-asioiden vuoksi jo toistamiseen.

Virkavalmistelua ei saa ulkoistaa.

Eilavaara-laskuihin liittyvät asiat esitteli myöhemmin syyskuussa 2017 kunnanhallitukselle vs. hallintojohtaja Sanna Ylinampa.

Ylinampan resepti oli helppo: hän halusi siirtää kaikki Eilavaara-asiat asianajaja Jarmo Junturan selvitettäväksi.

Mutta kunnanhallitus päätti maksaa toisen Eilavaara-laskun. Ylinampa ei jättänyt eriävää mielipidettään maksupäätökseen.

Sen sijaan ensimmäisen, keskustan kunnallisjärjestön jo keväällä 2017 maksaman Eilavaara-laskun kunnanhallitus siirsi Junturan selvitettäväksi.

Näyttää siltä, että rovaniemeläiselle Junturalle on ulkoistettu keskeiset, osin rikostutkintaankin liittyvät asiat valmisteltavaksi, vaikka virkavalmistelua ei saa ulkoistaa.

Lisäksi kesällä ja syksyllä 2016 Juntura junaili kunnan ja Anna Mäkelän välisen erikoisen sovintosopimuksen yhdessä työoikeuden professori Seppo Koskisen kanssa.

Juntura laati myös asiattoman ansiovertailun vt. kunnanjohtajan viran täyttöä varten keväällä 2017. Se osoitti tuolloin syyteharkinnassa raskaista virkarikoksista epäiltynä olleen Timo Kurulan ”ansioituneimmaksi” – ja Kurula valittiin vt. kunnanjohtajaksi.

 

Kuvaavaa on, että kun Esa Mäkistä estettiin syyskuussa 2017 palaamasta lomalta kokoukseen, kokouksen pöytäkirja ei kertonut Timo Kurulan istuneen käsittelemässä Mäkisen asiaa.

Kurula poistui vasta äänestyksen alla.

Pöytäkirjaa ei myöhemmin suostuttu korjaamaan Oikeudenmukaisen Kittilän (OMK) kunnanhallituksen jäsenten vaatimuksesta huolimatta. Ei, vaikka Kuntaliiton asiasta antama lausunto painotti, että pöytäkirjan tulee vastata kokouksen kulkua.

Kokenut hallintojohtaja Mäkinen on kunnan hallinnon kaaoksenkin keskellä pyritty kaikin keinoin pitämään vuosilomallaan marraskuun alkuun asti.

Näyttää siltä, että raskaiden syytteiden nostamisen jälkeen käynnissä on enää ajan pelaaminen, jotta syytteeseen asetetut päättäjät voisivat pysytellä päätöksenteossa.

Pelätäänkö Kittilässä nyt esityksiä, jotka perustuisivat kuntalakiin?

Kuka kutsui kunnanhallituksen koolle?

Kittilän kunnanhallitusta ei saatu enää laillisesti koolle kutsutuksi tiistaina 17. lokakuuta. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle Rovaniemi.

Kokouksessa olisi pitänyt päättää kokouspäivämäärä ylimääräiselle kunnanvaltuustolle, jonka tulisi puolestaan päättää, pidätetäänkö syytteeseen asetetut päättäjät luottamustehtävistään – ja pidätetäänkö myös vs. kunnanjohtaja Timo Kurula virasta oikeudenkäynnin ajaksi.

Yle Rovaniemi otsikoi uutisensa: Kukaan ei tunnustanut kutsuneensa koolle Kittilän kunnanhallituksen kokousta.

Mutta joku sen silti kutsui.

 

Oulun syyttäjänviraston kihlakunnansyyttäjät tiedottivat 13. lokakuuta 2017 nostaneensa syytteet raskaista virka- ja työrikoksista kaikkiaan 27 edellisen kauden valtuutettua vastaan kunnanjohtaja Anna Mäkelän lainvastaista irtisanomista koskevassa laajassa asiakokonaisuudessa.

Lue myös

Kittilän 27 päättäjälle syytteet törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä – tässä he ovatKittilä-jupakka ei lopu: Nyt KRP tutkii Timo Kurulan valintaa vt. kunnan­johtajaksiUusin yllätys Kittilässä: Keskustan kunnallisjärjestö maksanut kunnan juristilaskun, joka johti rikostutkintaanKittilän laki vastaan Suomen laki: Eri rikoksista epäiltyinä on nyt 30 henkilöä – ”Kunnan meno ollut jääräpäistä”Kittilä: Nyt päättäjät syrjäyttivät hallintojohtajan – ei olisi saanut julkistaa kohuttua Eilavaara-laskuaKittilän kunnanhallitus pelasi aikaa: Palautti Eilavaara-asiat uuteen valmisteluunAsiakirjat paljastavat: Kittilä halusi erosopimuksen, jolla olisi ostettu rangaistusvaatimukset poisKittilä: Timo Kurula valittiin toistamiseen vt. kunnanjohtajaksi – ”Arvoton näytelmä”Kittilän laki – näin Levitunturin varjossa käydään taistelua vallasta

Kaikki 27 saivat syytteet törkeän virka-aseman väärinkäyttämisestä.

Lisäksi Mäkelän erottamista valmistelleen tilapäisen valiokunnan sihteeri sai syytteen avunannosta törkeään virka-aseman väärinkäyttämiseen.

Kaikki syytteeseen asetetut ovat kiistäneet syyllistyneensä mihinkään rikokseen.

Poliisi ryhtyi tutkimaan Kittilän kunnan päätöksentekoa, kun Suomen Kuvalehden lukija teki poliisille tutkintapyynnön Kittilän laki -jutun (SK 24/2014) perusteella kesäkuussa 2014.

Lue myös

Kittilän 27 päättäjälle syytteet törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä – tässä he ovatKittilä-jupakka ei lopu: Nyt KRP tutkii Timo Kurulan valintaa vt. kunnan­johtajaksiUusin yllätys Kittilässä: Keskustan kunnallisjärjestö maksanut kunnan juristilaskun, joka johti rikostutkintaanKittilän laki vastaan Suomen laki: Eri rikoksista epäiltyinä on nyt 30 henkilöä – ”Kunnan meno ollut jääräpäistä”Kittilä: Nyt päättäjät syrjäyttivät hallintojohtajan – ei olisi saanut julkistaa kohuttua Eilavaara-laskuaKittilän kunnanhallitus pelasi aikaa: Palautti Eilavaara-asiat uuteen valmisteluunAsiakirjat paljastavat: Kittilä halusi erosopimuksen, jolla olisi ostettu rangaistusvaatimukset poisKittilä: Timo Kurula valittiin toistamiseen vt. kunnanjohtajaksi – ”Arvoton näytelmä”Kittilän laki – näin Levitunturin varjossa käydään taistelua vallasta

Keskustelu

Kittilä
Kivet kannot aitoina ja poronnahat paitoina …
Vanha kittiläinen riimitys kuvasi positiivisella tavalla lappilaista primitiisyyttä, se antoi myös vahvan pohjan matkailun kehittymiseen ja menestystarinaan.

Nyt kunnallinen päätöksenteko on luhistumassa kuin korttitalo kunnallisten luottamushenkilöiden kyvyttömyyteen ratkaista johdonmukaisesti asioita hyvän hallinnon ja lakien mukaisesti.
Pintaa raaputtamalla on nähtävissä henkilöihin kohdistuvat toistuvat kostotoimenpiteet, jotka pahentuvasta halvaantuvat järkevän päätöksenteon. Olisiko ulkopuolisten (ministeriön) aika toimia kittiläisten ja laajemminkin kuntakentän puolesta ja palauttaa uskottava hallinto Kittilään?
Naurettavuuden aika on loppunut jo aikoja sitten.

Suomenlahdella on käytössä valvontajärjestelmä, joka varoittaa haverin vaarasta. Kun alus on menossa kiville miehistön osaamattomuuden tai humalan vuoksi sen kurssia käsketään muuttamaan tai lähetetään pikaisesti paikalle Super Puma. Julkishallinnon merellä ei ole tällaista järjestelmää. Varoituksia kyllä tulee, mutta kukaan ei tee mitään. Haverin jälkeen sitten etsitään syyllisiä ja mietitään kuka maksaa. No kuntalaisethan maksavat, ja muut suomalaiset. Ehkä osan syylliset, mutta loput aivan syyttömät.

Monet kokeneet kunnallisvirkahenkilöt ja lainoppineet näkivät jo viimeistään kesällä 2014, että Kittilässä mennään karille ja kohta rytisee. He yrittivät mm. tämän lehden kautta ja ottamalla yhteyttä asianomaisiin viranomaisiin estää pahan onnettomuuden. Mitä sitä tyhjää. Mm. apulaisoikeuskansleri vastasi 22.9.2014:”Ottaen huomioon edellä sanottu saatan tiedoksenne, että kirjoituksenne ei ole johtanut toimenpiteisiini”.

Ehkä kuitenkin olisi pitänyt. Myös valtakunnansyyttäjää on varoitettu omassa virastossaan, mutta eivätpä ne varoituksetkaan ole johtaneet mihinkään.

Miten tämä on tällaista? Vanhaa laulua mukaellen:
”Mitä me teemme ystävä kallis tällaisilla virastoilla?
Näillä me hämäämme tyhmää kansaa, leikisti valvomme oikeutta.
Pesemme puhtaaksi koijareita, painamme kupruja villasella.
Tätä me teemme, ystävä kallis”

Miksi kuntaministeri Vehviläinen ei puutu asiaan? Miksi valtiovarainministeriö ei puutu asiaan?

Eikö Kittilän tilanne ole jo riittävän katastrofaalinen? Eikö mikään riitä hälyttämään pelastusjoukkoja Kittilään?

Susaanna: Nyt on myöhäistä. Peruuttamaton vahinko on tapahtunut kun asia on jo oikeuslaitoksen hoidossa. Tällaista ei saa enää tapahtua. Lainvalvojat, herätys!