Nettihenkkarit: Omalla naamalla verkkoon

Kotimaa 7.10.2010 18:30

Ravintoloiden ovilla portsarit ovat pitämässä järjestystä ja tarkistamassa henkilöllisyyspapereista, etteivät alaikäiset pääse sisälle. Internetissä heitä tarvittaisiin paremminkin vahtimaan, etteivät yli-ikäiset tai asiattomat pääse sellaisiin paikkoihin joihin he eivät kuulu – esimerkiksi ostelemaan tavaroita väärällä nimellä, saati viekottelemaan viattomia alaikäisiä.

Varsinaisia portsareita nettiin on hankala saada, mutta nettihenkkarit on kehitetty. Sen on tehnyt suomalainen firma NorthID Oy, joka on pilotoinut keksintöään jo pari vuotta ja tuonut sen nyt markkinoille. Palvelun käyttäjinä ilmoitetaan olevan toistaiseksi kahdeksan yhteisöä ja rekisteröityjä koekäyttäjiä 4 500. Määrien uskotaan kasvavan nopeasti, varsinkin kun digitunnistus voidaan nyt liittää sähköpostiviestien lisäksi myös Facebookiin.

Nettihenkkareiden avulla internetin käyttäjät voivat osoittaa henkilöllisyytensä muille käyttäjille. Tällaisen todistamisen tarve on lisääntynyt vähintään yhtä nopeasti kuin nettikauppa, sosiaalinen media ja niihin siihen liittyvät identiteettivarkaudet ja muut fuskaukset.

Kymmenen euroa vuodessa maksaviin henkkareihin merkitään vähintään nimi, sukupuoli ja syntymäaika tai ainakin tieto siitä, että käyttäjä on yli 18-vuotias. Tunnistus varmistetaan verkkopankkitunnuksilla.

NorthID:n toimitusjohtaja Pasi Lindholm kertoi Ylen haastattelussa, että nettiautokaupan piirissä tehdyssä tutkimuksessa henkkarien esittäminen lisäsi klikkauksia 40 prosenttia – siis luottamus lisääntyi. Netinkäyttöoikeuksia puolustava Effi-yhdistys kuitenkin huomauttaa myös riskeistä, esimerkiksi siitä, että huijausten estämisbisnekseenkin saattaa ilmaantua huijareita. Yhdistyksen puheenjohtaja Tapani Tarvainen kehottaakin tutustumaan tarkoin myös nettihenkkareiden käyttöehtoihin.