Näin Yle linjasi: Sipilä-kohusta 7 juttua – Särkänniemen delfiineistä 20 juttua

Uutisanalyysi: Ylen johdon journalistiset valinnat hämmentävät.
Kotimaa 1.12.2016 14:19

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja ja vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen. © KALLE PARKKINEN / Lehtikuva

Yleisradion vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen on kiistänyt, että pääministeri Juha Sipilä (kesk) olisi vaikuttanut Ylen uutisointiin Terrafame-kohusta.

Vastaava päätoimittaja on perustellut Sipilä-uutisoinnin ”rajoittamista” sillä, että Ylellä aiheesta oli uutisoitu koko viikonlopun ajan jokaisessa välineessä (televisio, radio ja netti).

Uutisointi alkoi perjantaina 25. marraskuuta. Maanantaina 28. marraskuuta Jääskeläinen linjasi omien sanojensa mukaan näin:

”Suunnittelulistoilta kävi ilmi, että aikomuksenamme oli tehdä eri puolilla toimitusta lukuisia juttuja, haastatteluja ja keskusteluja aiheesta.”

”Tässä vaiheessa linjasin – ja olimme asiasta toimituksen johdossa yhtä mieltä – että asia on pantava sille kuuluviin oikeisiin mittasuhteisiin. Tämä on toimituksen johdon normaalia työtä, ja sen vastuulla”, Jääskeläinen kirjoittaa Ylen verkkosivuilla.

Suomen Kuvalehti selvitti, mitä tarkoittavat Ylen uutistoiminnan ”oikeat mittasuhteet”.

 

Suomen Tietotoimisto STT teki listan keskeisistä Ylen tekemistä Sipilä-uutisista kohun ajalta. Juttuja on yhteensä seitsemän. Yle teki myös itse koosteen, jossa listataan Sipilä-uutisoinnin vaiheet.

Ensin Yle uutisoi 25. marraskuuta, että pääministerin sukulaisten omistama yhtiö oli saanut tilauksen valtion omistamalta kaivosyhtiöltä Terrafamelta. Uutisessaan Yle mainitsi Kansan Uutisten uutisoineen asiasta ensimmäisenä.

Samana päivänä kerrottiin Sipilän blogikirjoituksesta, jossa pääministeri totesi, ettei hänellä ollut mitään tietoa sukulaistensa omistaman konepajayhtiön Terrafamelta saamista tilauksista. Sipilä syytti Ylen uutista vihjailevaksi.

Seuraava uutinen tuli lauantaiaamuna 26. marraskuuta, kun elinkeinoministeri Olli Rehniltä (kesk) kysyttiin Sipilän mahdollisesta jääviydestä tv-ohjelma Ykkösaamussa. Rehnin mukaan jääviysongelmaa ei ollut.

Samana päivänä Yle kertoi, että Sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen ja kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon mielestä ulkopuolinen selvitys Sipilän toiminnasta on välttämätöntä.

Myöhemmin lauantaina pääministeri Sipilä pyysi oikeuskanslerilta selvitystä esteellisyydestään Terrafame-päätöksissä. Yle siteerasi uutisessaan STT:tä.

Sunnuntaina 27. marraskuuta pääministeri vastasi yhteen kysymykseen kohusta pääministerin haastattelutunnilla. Hän kiisti väitteet ja kertoi, että sukulaisten omistama Katera Steel oli saanut tilauksen Terrafamelta tarjouskilpailun kautta.

Maanantaina 28. marraskuuta Yle uutisoi, että eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia tutkii kantelut, joita yksityishenkilöt ovat tehneet pääministerin mahdollisesta jääviydestä.

Nämä kaikki uutiset tulivat jollakin tavoin julki Ylen kaikissa kanavissa eli televisiossa, radiossa ja netissä. Eli käytännössä sama uutinen kolme kertaa eri välineissä.

Tämä voi vaikuttaa helposti siltä, että Sipilä-uutisointi on ollut poikkeuksellisen runsasta.

”Asia on pantava sille kuuluviin oikeisiin mittasuhteisiin. Tämä on toimituksen johdon normaalia työtä, ja sen vastuulla”, Jääskeläinen totesi Ylen verkkosivuilla kommentissaan.

 

Mitkä ovat oikeat mittasuhteet? Ylen johdon journalistisista linjauksista kertoo se, millä laajuudella ja painoarvolla esimerkiksi Särkänniemen delfiinien siirrosta uutisoitiin syksyllä 2016.

Yle aloitti ”hetki hetkeltä” seuraamisen 27. elokuuta Tampereella, kun neljä delfiiniä yritettiin ”salaa” siirtää Kreikkaan.

Yle teki journalistisen valinnan ja julkaisi delfiineistä 20 juttua neljän päivän (27.–30. elokuuta 2016) aikana. Yle siis julkaisi samassa ajassa kolme kertaa enemmän delfiinijuttuja kuin uutisia pääministerin jääviysepäilystä.

Delfiinit olivat Ylen pääuutinen ja juttuja niistä julkaistiin kaikissa Ylen kanavissa. Lisäksi Yle lennätti toimittajan Kreikkaan selostamaan delfiinien vointia.

Ylen verkkosivuilta löytyy lisäksi delfiiniuutisia koskeva erillinen sivusto, johon on koottu kaikki Ylen delfiiniuutiset vuodesta 1999 alkaen. Sipilän jääviysepäilystä erillistä uutissivustoa ei ole.

 

Ylen toimittaja Susanne Päivärinta haastatteli keskiviikkoiltana 30. marraskuuta Ylen vastaavaa päätoimittajaa Ylen A-Studiossa.

Atte Jääskeläinen perusteli Sipilä-uutisointia jälleen sillä, ettei Yle halunnut antaa mielikuvaa, että Sipilä-vyyhti olisi valtakunnan tärkein asia useiden päivien uutisoinnin jälkeenkin.

Toimittaja Päivärinta tarttui Jääskeläisen väitteeseen.

”Tätä poikkeuksellista linjaa perusteltiin meille toimittajille myös sanomalla, suora sitaatti, ’lisäksi on muita syitä, joita emme voi teille kertoa’. Nehän eivät olleet journalistisia syitä, koska ne journalistiset syyt kerrottiin. Voitko avata, mitä nämä muut syyt olivat?” Päivärinta tivasi.

Jääskeläinen ei tiennyt mitään ”muista syistä”.

Yleä rahoitetaan vuosittain noin 500 miljoonalla eurolla kansalaisten maksamalla Yle-verolla.