Näin Nordea selittää veronkierto-kohua ja asiakaskatoa: Meitä harmittaa - tappiosta ei vielä tietoa

Nordean myy asiakkaille ”varallisuudenhoidon suunnitteluun liittyvää neuvontaa”.

Ari Kaperi
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Niin kutsutut Panama-paperit ovat kolhineet Nordean imagoa. Oletteko menettäneet asiakkaita kohun vuoksi, finanssikonserni Nordean maajohtaja Ari Kaperi?

“Olemme saaneet yhteydenottoja asiakkailtamme viime viikkojen uutisoinnin vuoksi ja keskustelleet asiakkaidemme kanssa aiheesta. Julkisuudessakin on jo kerrottu, että meiltä on lähtenyt yksittäisiä asiakkaita, mutta mitään suurempaa liikehdintää ei ole tapahtunut.”

Esimerkiksi ammattiyhdistysliikkeet ovat siirtäneet tilejänsä pois kohun seurauksena. Onko kyse taloudellisesti merkittävistä tappioista?

“Totta kai meitä harmittaa, jos asiakas päättää vaihtaa pankkia. On vielä liian aikaista arvioida kohusta mahdollisesti seuraavia taloudellisia menetyksiä.”

Nordea on kertonut muuttaneensa vuoden 2009 jälkeen toimintatapojaan niin, että asiakkaat hoitavat verovelvoitteensa. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?