Ministeriö halusi ”rauhoitella ihmisiä”, viestintätoimisto rakensi ruusuisen kuvan maakunnista

Ministeriö käyttää hallituksen uudistuksia markkinoivaan kampanjaan 600 000 euroa. Verkkosivuston lisäksi rahalla hankitaan mediamainontaa.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Valtioneuvoston maaliskuussa 2018 avaama Omamaakunta.fi-verkkosivusto antaa yleisölle onnellisen kuvan tulevaisuudesta sote- ja maakuntauudistusten jälkeen.

Sivustolla kerrotaan eri väestöryhmille, miten Sipilän hallituksen uudistukset tulevat vaikuttamaan heidän elämäänsä. Esimerkiksi opiskelijoille sivustolla luvataan mahdollisuutta katsoa “vähän luottavammin tulevaisuuteen”.

“Maakunta- ja sote-uudistuksen myötä hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden hinta ei karkaa taivaisiin. Sinulla ja seuraavilla sukupolvilla on mahdollisimman laadukkaat ja tasavertaiset julkiset palvelut kaikkialla maassa – riippumatta lähtökohdista”, tekstissä todetaan.

Sivustolla on myös videoita. Niistä ensimmäisellä katsotaan menneisyyteen vuodesta 2082.

“Onneksi se sukupolvi teki silloin oikeita ratkaisuja”, videon naishahmo muistelee viettäessään aikaa iloisesti leikkivän lapsenlapsensa kanssa.