Minä olen minä

Kolumni 17.08.2018 06:00
Tuomas Kyrö

Julkaisin esikoisromaanini vuonna 2001. Vastaanotossa se liitettiin osaksi suomalaista mieskirjallisuuden jatkumoa.

Teoksesta löytyi pyrkimys kopioida jotain Tervolta, jotain Mereltä, jotain Hotakaiselta. Hiukkasen Petri Tammiselta, jotain Juha Seppälältä ja loput Pentti Haanpäältä.

Koska kirjan henkilöltä toiselle kulki nahkatakki, arveltiin että tekijä oli napannut tämän kerrontakeinon Haanpään Seitsemän miehen saappaista.

Tiedän, se on Yhdeksän miehen saappaat. Mutta kun ensimmäinen arvioija oli kirjoittanut ”Seitsemän miehen saappaat”, virhe jatkui tulevissa kritiikeissä.

Yhdessäkään arviossa ei löydetty yhteyttä Anna-Leena Härköseen, Mari Möröön tai Rosa Liksomiin, joista jokainen oli vaikuttanut tekijään enemmän kuin miessamankaltaisuudet.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tuomas Kyrö

Kirjoittaja on kirjailija.

Sisältö