Apotin munkkilatina

Kolumni: Yhteiskunnallisessa keskustelussa on puhuttu paljon digilukutaidosta. Huolien listalle pitäisi lisätä myös digikirjoitustaito, kirjoittaa Lauri Kotilainen.

Profiilikuva
Kolumni
Teksti
Lari Kotilainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tänä keväänä ympäri Uudenmaan terveydenhoitopalveluita astutaan askel kohti nykyaikaa, kun käyttöön otetaan Apotti-järjestelmä.

Apotin perusidea on mahtava: sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäinen tietojärjestelmä, joka korvaa eri alueiden ja toimijoiden vanhat ja yhteensopimattomat järjestelmät. Apotti säästää ammattilaisten aikaa ja auttaa kansalaista tiedon äärelle.

Tai säästää ja auttaa ainakin juhlapuheissa. Käytäntö on ilmeisesti jotain aivan muuta. Nurinaa kuuluu joka puolelta, ja uutistietojen mukaan järjestelmän epäselvyys on ollut osallisena potilaan kuolemaan Helsingissä. Mistä siis kiikastaa?

Ainakin kielestä. Esimakua saa jo lähtiessään selvittämään, mikä Apotti oikeastaan on. Itse nimi on lyhenne sanoista asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Ei järin läpinäkyvää, mutta menköön.