Suomalaisten yritysten pitää mennä rohkeammin Afrikkaan

Puheenvuoro: Todellisuudessa afrikkalainen liiketoimintaympäristö on monessa suhteessa eurooppalaisempi kuin venäläinen tai kiinalainen.

Profiilikuva
Puheenvuoro
Teksti
Paula Tommila
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Saharan eteläpuolinen Afrikka kasvaa ja kehittyy, ja muutosten vaikutukset ulottuvat koko maailmaan. Afrikan aktiivinen kytkeminen maailmanmarkkinoihin on kaikkien etu. Yrityksissä tarvitaan uudenlaista rohkeutta tarttua mahdollisuuksiin ja ottaa riskejä, jotta pärjäämme myös tulevaisuuden markkinoilla.

Suomalaisyritysten laajentumishalut Afrikkaan ovat vielä hyvin vaatimattomia. Hidastelun syitä on etsitty riskiä kestävän rahoituksen puutteesta, kohdemaiden korruptoituneista järjestelmistä sekä alueen sisäisten markkinoiden pienuudesta.

Vähintään yhtä merkittäviä syitä suomalaisten varovaisuuteen ovat ennakkoluulot ja tiedon puute.

Todellisuudessa moni asia toimii afrikkalaisissa liiketoimintaympäristöissä eurooppalaisemmin kuin suomalaisille tutummilla alueilla Kiinassa ja Venäjällä. Siirtomaahistoria on jättänyt jälkensä oikeusjärjestelmiin, yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja kulttuuriin, ja eurooppalaisilla kielillä pärjää melkein joka maassa.