Somen kuplissa jylläävät tunteet, varsinkin viha: Syyttävä sormi osoittaa kohti algoritmeja – ja ihmisluontoa

Essee: Sosiaalisen median algoritmit luovat markkinoita valeuutisille, kirjoittaa dosentti Harri Jalonen Kanava-lehdessä.
Mielipide 25.2.2018 20:51
Harri Jalonen

"Sosiaalisen median myötä vallan kentälle on tullut uusia toimijoita. Ahkerat tviittaajat, tubettajat ja muut somettajat ovat 2010-luvun vaikuttajia ja edustamiensa tahojen lähettiläitä", tieto- ja innovaatiojohtamisen dosentti Harri Jalonen kirjoittaa Kanavassa 1/2018.

Sosiaalisen median algoritmit seulovat ja suodattavat ihmisille informaatiota heidän odotettujen mieltymystensä perusteella. Kehitys uhkaa Jalosen mukaan johtaa erilaisten mielipiteiden polarisoitumiseen ja vaarantaa demokratian ytimeen kuuluvan moniäänisyyden. Samalla sosiaalinen media ruokkii negatiivisista tunteista, eritoten vihasta kumpuavaa viestintää.

Suomen Kuvalehti julkaisee Jalosen kirjoituksen kokonaisuudessaan. 

Totuudessa olisi hyvä pysyä, mutta aina se ei onnistu.

Valta kiinnostaa ihmisiä. Olipa kysymys kuntapoliitikoiden ja liikemiesten suhteista, urheiluvaikuttajien verkostoista tai vaikkapa netin tietovirtoja ohjailevista Piilaakson jättiläisistä, kysymys vallasta askarruttaa, sillä siihen liitetään mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.