Yön ainoa valopilkku

Sopisiko eräs varsin perinteistä palvelua koskeva lakiuudistus, jonka seurauksia olisivat: hintojen nousu, harmaan talouden kasvu, palvelun heikkeneminen syrjäseuduilla ja ajoittaiset nyrkkinujakat? Kaikkia näitä on nähty taksialalla sen jälkeen, kun uusi liikennepalvelulaki eli kansanomaisemmin taksilaki tuli voimaan kesällä 2018.

Lakiuudistuksen ajoi läpi Juha Sipilän hallituksen liikenneministeri Anne Berner (kesk). Sen tavoitteet vaikuttivat ministerin esittelemillä visiopowerpointeilla kannatettavilta: höllätään sääntelyä ja sitä kautta lisätään kilpailua taksialalle.

Tarjonnan kasvattaminen laskisi hintoja, joten tuloksena olisi säästöjä sekä kerran vuodessa taksia käyttävälle tavalliselle tallaajalle että yhteiskunnalle, kun esimerkiksi Kela saisi taksikyytinsä huomattavasti aiempaa halvemmalla.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

avatar - 'Jarmo Raivio
Jarmo Raivio

vt. päätoimittaja

Sisältö