Kirjeitä 21.02.2020 06:00

Ministeri vedättää

Ministeri Timo Harakka (sd) on tuskastunut viivyttelyyn EU:n suunnittelurahan hakemisessa (SK 5/2020). EU-tuki 35 miljoonaa euroa on prosentti Turun radan kustannuksista, jotka ovat Väyläviraston mukaan noin 3,5 miljardia. Lisäksi tulevat rahoituskustannukset – ja tämä on vasta rata. Junaliikenteeseen tarvitaan kalustoa, varikko ja muut oheiskustannukset, kuten asemat. Entä haitat nykyisten asuinalueiden myllerryksestä? Turun oikoradan todelliset kustannukset ovat lisineen yli 6 miljardia.

Puhe suunnittelurahojen menetyksestä ja kuntien syyllistäminen on vedätystä. Ajatuskulku on, että kun suunnittelu saadaan alkuun pienellä lahjarahalla, suurempi suunnitteluraha seuraa, ja kun suunnitelmat ovat valmiita, olisi tuhlausta jättää rata rakentamatta. Sama koskee Tampereen rataa ja itärataa.

Helsinki–Turku-välillä on yli 80 bussivuoroa päivässä. Tämä yksityinen palvelu halutaan pois veronmaksajien runsailla rahoilla. Junamatkat ovat vain 5,2 prosenttia kaikista matkoista. Suurin investoinnein ja subventioin junamatkustajien määrää yritetään nostaa 8 prosenttiin.

Ilmastonmuutoksen torjunta on tär- keää, ja tieliikenteen teknologian kehittyminen ja sähköistyminen on yksi keino. Ratojen rakentamisen hiilijalanjälki on suuri eikä subventioista huolimatta nolla edes 2030-luvun puolivälissä.

Antti Talvitie

diplomi-insinööri, PhD, konsultti

 

Oikaisu

Kirjoitusta muutettu 3.3. klo 15.05. Alun perin tekstissä väitettiin, että 35 miljoonan euron EU-tuki ”ei ole edes promille” Turun radan 3,5 miljardin euron kustannuksista. 35 miljoonaa on yksi prosentti 3,5 miljardista.

Sisältö