Kirjeitä 08.11.2019 06:00

Numeroilla on koulussa paikkansa

Numerot ovat huonossa maineessa. Myös arvostamani yrittäjä Saku Tuominen pohtii (SK 44/2019), että numeroarviointi toimii niille, jotka pärjäävät muutenkin, mutta koulun pitäisi olla kaikkia varten.

Uskallan kuitenkin väittää, että arvosanojen poistaminen on huono ratkaisu nimenomaan heikommin menestyvien kannalta. Sanalliset arviot ovat helposti niin pumpuloituja, että ne eivät toimi numeroiden tapaan riittävän tehokkaana hälytyksenä silloin, kun pitäisi oikeasti ryhdistäytyä opinnoissa.

Olen myös huomannut, että myös nuoret itse haluavat numeroarviointia.

Ylipäätään en näe tilannetta joko–tai-asetelmana. Lapset ja nuoret tarvitsevat niin numeroarviointia kuin sanallistakin palautetta.

Arno Kotro

Opettaja, Helsinki

 

Lohikin pitää korallista

SK:n kannessa todetaan: ”Tämä väri on koralli ja se saa sinut ostamaan mitä vain” (SK 35/2019). Hauska juttu, sillä sama väri on lohelle hyvä ottiväri, samoin kuin sen lähivärit, kuten oranssi- ja porkkanaväri. Varmaan kaikki uistinvalmistajat käyttävät kyseisiä värejä ja kaikilta kokeneilta lohestajilta löytyy pakista kyseisen värisiä uistimia.

Jussi Hievanen

Hyvinkää

Sisältö