Kirjeitä 20.09.2019 06:00

Mainostyyppikin syö

”Voiko köyhä elää ekosti, ministeri?” –artikkelissa (SK 35/2019) kerrottiin, että OECD:n kiertotalouden Roundtable-kokouksessa oli mietitty, miten markkinoinnin ja mainonnan ”terävimmät ja älykkäimmät tyypit saataisiin siirtymään ’hyvän puolelle’ ja lopettamaan turhan kaman taitava tuputtaminen ihmisille”. Kuulemma ratkaisua ei löytynyt.

Voin kertoa ratkaisun. Se on perin yksinkertainen: maksakaa heille. Kuka olisi valmis tekemään työtään ilman palkkaa?

Markkinataloudessa työtä tehdään asiakkaalle. Sellaisia mainoksia ei julkaista, joita mainostaja ei ole hyväksynyt, eikä sellaisen mainostyypin ura ole pitkä, joka tekee toistuvasti muuta kuin sitä, mitä asiakas tilaa. Mainonta muuttuu, kun mainostajat muuttuvat, minkä pitäisi olla havaittavissa: yritysten vihertyminen on vihertänyt mainontaakin.

Mainosalalla tunnetaan käsite pro bono. Se tarkoittaa alennuksella tai ilmaiseksi tehtyä työtä hyvän asian puolesta.

Sitä tehdään paljon, mutta rajansa silläkin on. Myös mainostyyppi perheineen tarvitsee ruokaa, päivittäin.

Hannes Mäntyranta

Viestinnän suunnittelija, Helsinki

Sisältö