SK:n lukijoilta: Dieselautoilun rajoitusten syynä ei ole ilmastopolitiikka vaan huoli ilmanlaadusta
Dieselautoilun rajoitusten syynä ei ole ilmastopolitiikka vaan huoli ilmanlaadusta.
Dieselautoilun rajoitusten syynä on huoli ilmanlaadusta
Ville Pernaan oivaltavaan pääkirjoitukseen SK:ssa 8/2019 näytti sisältyvän ajatusharha dieselautojen rajoittamisen syistä.
On totta, että erityisesti vanhemmilla dieselautoilla ajamista on rajoitettu useassa Euroopan suurkaupungissa. Syynä ei ole kuitenkaan ilmastopolitiikka, vaan huoli ilmanlaadusta, erityisesti typenoksidien raja-arvojen ylittymisestä kaupunki-ilmassa. Ilmastopäästöjen suhteen dieselmoottorit ovat hyvän hyötysuhteensa vuoksi bensiinimoottoreita parempi ratkaisu – yhdellä litralla dieseliä pääsee pidemmälle kuin yhdellä bensalitralla. Lisäksi fossiilisen dieselin voi korvata vaikka sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä tehdyllä uusiutuvalla dieselillä, jolloin ilmastopäästöt vähenevät jopa 90 prosenttia. Typenoksidienkin suhteen uusimmat Euro 6d -dieselmoottorit romauttavat päästöt marginaalisiksi.
Ilkka Räsänen
Yhteiskuntasuhdejohtaja, Neste