SK:n lukijoilta: Dieselautoilun rajoitusten syynä ei ole ilmastopolitiikka vaan huoli ilmanlaadusta

Dieselautoilun rajoitusten syynä ei ole ilmastopolitiikka vaan huoli ilmanlaadusta.

Profiilikuva
Kirjeitä
Teksti
Suomen Kuvalehti
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Dieselautoilun rajoitusten syynä on huoli ilmanlaadusta

Ville Pernaan oivaltavaan pääkirjoitukseen SK:ssa 8/2019 näytti sisältyvän ajatusharha dieselautojen rajoittamisen syistä.

On totta, että erityisesti vanhemmilla dieselautoilla ajamista on rajoitettu useassa Euroopan suurkaupungissa. Syynä ei ole kuitenkaan ilmastopolitiikka, vaan huoli ilmanlaadusta, erityisesti typenoksidien raja-arvojen ylittymisestä kaupunki-ilmassa. Ilmastopäästöjen suhteen dieselmoottorit ovat hyvän hyötysuhteensa vuoksi bensiinimoottoreita parempi ratkaisu – yhdellä litralla dieseliä pääsee pidemmälle kuin yhdellä bensalitralla. Lisäksi fossiilisen dieselin voi korvata vaikka sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä tehdyllä uusiutuvalla dieselillä, jolloin ilmastopäästöt vähenevät jopa 90 prosenttia. Typenoksidienkin suhteen uusimmat Euro 6d -dieselmoottorit romauttavat päästöt marginaalisiksi.

Ilkka Räsänen

Yhteiskuntasuhdejohtaja, Neste