Ruokaa roskiin ja roskaa tuoretiskiin – tarina palautteesta

Mielipide 24.8.2009 16:45

Viikonloppuna katselin kirjolohifileitä kaupan tiskillä kriittisin silmin. Perjantaina Helsingin Sanomissa ilmestynyt mielipidekirjoitus vahvisti käsitystä, että nimitys tuoretiski on vahvasti optimistinen.

Vaikka kukaan ei ruokamyrkytykseen kupsahtaisikaan, ei ole oikein, että viikko sitten pyydystettyä kalaa myydään tuoreena tai että vanhaksi menneet possunfileet taiotaan myyntikuntoon tuhdilla marinadilla.

Tänään Evira jo ehdotti, että huonosta lihasta kärähtänyt kauppa saisi oveensa häpeätarran. Anti-hymiö kertoisi asiakkaalle, että kaikki ei ole ollut kunnossa.

”Lihatiskikohussa” on kuitenkin jäänyt kääntämättä pari pihviä, jos sallitte kielikuvan. Entäpä jos kyse onkin palautteesta?

Samaan aikaan kun lihan härskiä kierrättämistä ilmeisesti tapahtuu, ruokakaupat nakkaavat roskiin miljoonia kiloja elintarvikkeita vuodessa – todennäköisesti lähemmäs sata miljoonaa kiloa.

Se kertoo siitä, että kaikki tuotteet eivät kiinnosta kuluttajia tai sitten ihmisten ostohaluja on vaikea ennakoida.

Ruokakaupat saavat myös kritiikkiä valikoimista. Viimeksi eilen keittiömestari Henri Alén höykytti Yle Puheen haastattelussa ruokakauppiaita liiasta nimikkeiden määrästä ja liiasta valmisruokien tarjonnasta – ja kauppojen sisäänostajia jopa ammattitaidottomuudesta.

Jos me kuluttajat siis emme halua vanhaa kalaa tai kaipaamme muuten lisää laatua, kuinka saada viesti perille? On vaikea kuvitella, että kauppiaat tieten tahtoen haluavat syöttää meille heikkoa laatua. Ja jos joku haluaa, on kerrottava, ettei moinen vetele.

Jokainen kaupan alalla työskennellyt tietää, että kassalla on turha valittaa, se vain hermostuttaa henkilökunnan ja muut asiakkaat. Ja tuore väitöstutkimus tietää, että kaupan organisaatiossa palaute muuttuu matkan varrella, totuus kaunistuu. Se ei palvele ketään.

Suomi kaipaisi ehkä voimakkaan kuluttajien oman järjestön, joka masinoisi valitukset tehokkaasti oikeaan osoitteeseen. Sillä saattaisi jo ollakin vaikutusta.

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.