Postista tuli kansan ja median sylkykuppi: Muiden tekemistä jakeluvirheistä kukaan ei hiisku

KOLUMNI: Kritiikki on paikallaan, mutta omaa etuaan valvovan median ruoska viuhuu puolueellisesti, kirjoittaa Pasi Kivioja.

Profiilikuva
asiakaspalvelu
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Murroksen kourissa kipuilevasta Postista on tullut koko kansan ja median sylkykuppi. Nousevat hinnat, jakelun harventaminen ja älyvapaat bisnesideat käyvät ihmisten hermoon. Lännen Median juttu (21.9.2017) Postin harkitsemista vanhusten saattohoitopalveluista osoittautui sentään ankaksi.

Kaupallisen median kriittisyys Postia kohtaan juontaa juurensa nousseista jakeluhinnoista ja lehdenjakelun harventamisesta, minkä vuoksi sopimuksia on irtisanottu ja mediatalot ovat joutuneet perustamaan omia jakeluyhtiöitään.

Postin saama kritiikki on paikallaan, mutta omaa etuaan valvovan median ruoska viuhuu nolostuttavan puolueellisesti. Mikäpä siinä, että nostetaan esiin jokainen Postin väärään luukkuun jakama kirje, mutta tasapuolisuuden vuoksi media voisi joskus uutisoida myös omien jakeluyhtiöidensä mokista. Montako kertaa esimerkiksi Alma Median lehdet ovat revitelleet jakeluyhtiönsä Alma Manun väärään osoitteeseen jakamasta postista?

Yle uutisoi heinäkuun lopussa Postin saaneen alkuvuonna yli 30 000 reklamaatiota muiden tekemistä jakeluvirheistä. Näistä ei kukaan hiisku mitään. Sen sijaan muistan monta juttua Postin jakeluvirheistä.

Kilpailijoiden sähläys menee Postin piikkiin.