Umpirehelliset analyysit

Jos puolue haluaa vaalivoiton, sen on tehtävä itselleen ruumiinavaus.

näkökulma 13.09.2018 20:49
Jukka Manninen

© OUTI KAINIEMI

Vaali-iltana häviäjät kertovat, miksei menestystä tullutkaan. Yleensä selitys kuuluu näin: puolueen viesti ei tavoittanut äänestäjiä. Saatetaan perustaa totuuskomissio, jonka tehtävä on perata epäonnistumisen syyt. Joskus pyritään totuuteen, toisinaan käännetään huomio muualle.

Toisin kuin tappiolla, on vaalivoitolla aina monta isää ja äitiä. Silti voittajat eivät raportoi julkisesti menestyksensä syistä. Syynä vaitonaisuuteen on menestysreseptin varjelu. Omaa strategista ajattelua varjellaan liikesalaisuutena, kuten on syytäkin.

Seuraaviin eduskuntavaaleihin on seitsemän kuukautta. Kampanjastrategioita hiotaan ja ehdokaslistoja viimeistellään. Jokaisessa puolueessa, jopa sinisissä, uskotaan vielä omiin mahdollisuuksiin. Nyt rakennetaan vaalivoitto tai kylvetään vaalitappion siemen.

 

Mutta miten ne vaalivoitot todella syntyvät? Tarvitaan hyviä ehdokkaita, jotka panevat itsensä likoon niin vaaliteltoilla kuin somessa. Hyvä slogan auttaa kuten myös erottuva vaalijuliste. Televisiotenteissä onnistuminen voi todella tuoda ne ratkaisevat äänet.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Jukka Manninen

Kirjoittaja on viestintätoimisto Ellun Kanojen tutkimusjohtaja ja kokoomuksen entinen suunnittelupäällikkö.

Sisältö