Sosiaalinen media - tyhmä joukkohypnoosi?

Profiilikuva
Aamulehti
Teksti
Juho Salminen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

“Sosiaalinen elämä vain median keinoin tyhmistää, peukutus yksinkertaistaa. Joko-tai-maailma on kolkko, mustavalkoinen ja avoin, houkutteleva ovi vihapuheeseen.”

Näin linjasi Aamulehden päätoimittaja Jorma Pokkinen 28. tammikuuta. Kyse oli sosiaalisen median roolista presidentinvaaleissa. Ehkä Pokkisen kannattaisi valita Facebook-kaverinsa paremmin, sillä lukemani vastakommentit olivat monin verroin analyyttisempiä kuin alkuperäinen kirjoitus – ja ne oli julkaistu netissä!

Jäljelle jää kysymys, mikä sen sosiaalisen median rooli sitten oli näissä vaaleissa. Asiaa voi lähestyä Uusi kultakausi -pamfletin avittamana viiden näkökulman kautta.

1. Teknologia. Sauli Niinistön ja Pekka Haaviston kampanjat ovat ottaneet sosiaalisen median kanavat tehokkaasti haltuun. Niiden kautta molemmat tavoittavat satojatuhansia ihmisiä, äänestäjiä, jotka tykkäävät, keskustelevat (myös ehdokkaan kanssa), jakavat tietoa, saavat kutsuja ja tulevat paikalle: osallistuvat.

2. Eli taustalla on myös todellista toimintaa, päinvastoin kuin vaikkapa Facebookin kautta masinoidussa yleislakossa. Niinistö-ilmiö oli ollut olemassa kauan ennen kuin ehdokas kertoi olevansa ehdokas. Haavisto on kerännyt kannatuksensa nopeammin, mutta ehkä siinäkin on takana jotain pysyvää. Osmo Soininvaaran mukaan kyse ei ollut “vastajytkystä” vaan jytkyn jatkosta, joka juontuu kasvavasta eriarvoisuudesta. Todellisen toiminnan synnyttää tunne.

3. Perinteinen media tukena. Näyttäisi siltä, että uutiset kannatuksesta kerryttävät kannattajia. Haavistolla oli aluksi gallupeihin nähden paljon Facebook-faneja. Kun tästä ja mielipidemittauksista tuli uutinen, seuraajien määrä sosiaalisessa mediassa alkoi kasvaa. Mutta niin tapahtui Niinistöllekin. Jos Paavo Väyrysen kannatuksesta olisi uutisoitu yhtä laajasti kuin Haaviston luvuista, olisiko asetelma nyt Sauli vastaan Paavo?

4. Vanhojen instituutioiden halvaantuminen. Perinteinen vasemmisto ei näissä(kään) vaaleissa pärjännyt mainittavasti. Sosiaalista mediaa ei tästä voi syyttää. Ehkä välittömään viestintään tottuneet vierastavat jäyhän imagon demareita ja ay-liikettä.

5. Ähky. Kotiteollisuus-yhtyeen Jouni Hynynen kirjoitti, että häntä alkaa etoa vaali-intoilu Facebookissa: “Homma haiskahtaa joukkohypnoosilta.” Luulenpa, että moni koki samoin. Mutta mitä pitäisi ajatella siitä, että yhtäkkiä linjat olivatkin tulvillaan hypeä vastustavaa vastahypeä?