Rupert-setä saapui Suomeen

Mielipide 26.1.2012 18:00
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.

Viime aikojen jännittävin mediauutinen ei ole Ylen uutisten myöhästyminen palohälytyksen takia eikä edes sääsivun paikan muuttuminen Helsingin Sanomien uudistuessa. Se on Rupert-sedän saapuminen Suomeen.

Rupert Murdochin televisioyhtiö Fox vahvisti viime viikolla ostavansa SuomiTV:n. Ostajaa tuskin kiinnosti kanava, vaan pikemminkin sen valtakunnallinen toimilupa.

Murdoch, 80, on poikkeuksellisen värikäs hahmo, joka varsinkin takavuosina ohjaili pikkutarkasti lehtiensä uutisointia omien hankkeidensa edistämiseksi.

Päätoimittajan paikka Murdochin lehdessä oli mielenkiintoinen, mutta usein lyhyeksi jäänyt elämys. Omistaja jakeli potkuja herkästi.

Jonkin aikaa näytti siltä, että mediamoguli oli kunniallistunut. Murdoch pyrki vetäytymään taustalle ja televisio nousi yhä tärkeämmäksi tulonlähteeksi hänen yhtiöilleen.

Kunniallistumiskehitys katkesi viimeistään heinäkuussa, kun Murdoch joutui Britannian parlamentin kuultavaksi suuressa puhelinkuunteluskandaalissa. Murdochin News of the World -lehti lakkautettiin, kun kävi ilmi, kuinka pahasti se oli sotkeutunut puhelinkuunteluun.

Murdochin saapuminen Suomeen on herättänyt yllättävän vähän huomiota. On helppo kuvitella, millainen haloo olisi syntynyt vielä kymmenen vuotta sitten, jos Murdochin maineella siunattu liikemies olisi ilmestynyt tuhatta kilometriä lähemmäksi suomalaisia mediamarkkinoita.

Lehdet olisivat paheksuneet, Ajankohtainen Kakkonen olisi järjestänyt Murdoch-illan, eduskunta olisi keskustellut, ministeriö olisi asettanut toimikunnan.

Nyt liikenneministeriö kuittasi asian lyhyellä tiedotteella joulukuun lopussa.

Salaliittoihin mieltynyt voi ihailla ajoitusta: hanke tuli julkisuuteen joulun välipäivinä, kun Yle-veron päivittelemisestä väsyneet mediakommentaattorit lomailivat.

Pikemminkin hiljaisuus saattaa johtua siitä, mitä Murdoch täältä osti. SuomiTV on toimintansa minimiin karsinut kanava, joka esimerkiksi lähettää videoituja STT:n radiouutisia. Sen katsojaosuus on puolisen prosenttia.

Eli Murdoch osti pienen sirpaleen siitä erittäin sirpaleisesta televisiomarkkinasta, joka jää jäljelle, kun Yle, MTV3 ja Nelonen haukkaavat osuutensa suomalaisten televisionkatselusta.

Ei vaikuta kovin räväkältä markkinarynnäköltä.

Tai hetkinen, ehkä niin Rupert-setä haluaakin meidän ajattelevan.