Vaikuttava Facebook - Kenestä tykätään eniten?

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lähes kaikki suomalaiset kansanedustajat ovat nykyisin rekisteröityneet Facebookiin. Suomen Tietotoimiston heinäkuisen selvityksen mukaan enää joka kymmenes parlamentaarikko on pysynyt erossa jättimäisestä yhteisöpalvelusta.

Ja ihmekös tuo. Sosiaalisessa mediassahan kuka tahansa voi vaikuttaa, oli kyseessä sitten poliitikko, lööppijulkkis tai satunnainen kaduntallaaja. Hyvänä mittarina toimivat tykkää-napin painallukset. Mutta kenestä tykätään eniten – ja miksi?

Muistatte varmaan Jukka Mutasen tai ainakin tämän tyhmänrohkean, Facebookissa esitetyn lupauksen.

Viimekesäinen reissu minikaivurilla Hangosta Kuusamoon käynnistyi nopeammin kuin mies ehti arvata, kun kansa asettui tukemaan suosikkiaan yli 50 000 ihmisen voimin. Fanituotteita ei sentään enää myydä.

Kun Sauli Niinistö (kok) ilmoitti kesäkuun lopussa lähtevänsä mukaan presidenttipeliin, Ilta-Sanomat uutisoi verkkosivuillaan todellisesta huumasta:
“Facebookissa kohteesta Sauli Niinistö tykkää 8 327 henkilöä. Kannattajamäärät kasvavat hetki hetkeltä.”

Tätä kirjoitettaessa presidentti-Saulista tykkääjiä näyttää olevan enää reilut 6 000. Suunnilleen saman verran ääniä löytyy vaikkapa ihan tavallisilta ministereiltä Paavo Arhinmäeltä (vas) ja Alexander Stubbilta (kok). Eduskuntavaalien äänikuninkaasta Timo Soinista (ps) tykkää vaatimattomat 1 700 ihmistä.

Ihan kivoja saavutuksia, mutta vielä vertailun vuoksi: typeristä ideoista ja itsensä satuttamisesta uran tehneille Extreme Duudsoneille lämpeää yli 100 000 Facebook-käyttäjää.

Sosiaalisen median ja etenkin Facebookin todennäköisin menestyjä on se, jolla on pokkaa, kyseenalainen huumorintaju tai jotain tirkistelemisen arvoista.

Ja mitä tykkäyksistä lopulta saa irti? Poliitikon todellisesta kannatuksesta napinpainallukset tuskin kertovat mitään. Media taas saattaa toisinaan löytää itselleen hetkeksi uuden lööppijulkkiksen.

Facebookissa kuka tahansa voi kokea jonkinasteista vaikuttamisen ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Ovelin vaikuttaja onkin Facebook itse. Sen ylläpitämä joukkovoima on virtuaalista. Pahimmillaan se saa uskomaan, että oman mielipiteen, poliittisen kannan tai vaikka presidenttisuosikin ilmaisemiseen riittää yksi hätäinen klikkaus.

Onneksi vaaliuurnilla ei vielä käydä verkossa.