Googlen haetuin – vaalien suosituin?

Mielipide 31.3.2011 19:00

SeuraammeSuomen Kuvalehden sivustolla, mitä Google-haut kertovat vaalituloksesta. Älytöntä? Ei aivan.

Tiedetään, että monissa maissa flunssa-aallot on voitu ennustaa googlailun perusteella. Kun lentsu alkaa vaivata, moni hakee tietoa oireista ja hoidosta. Samaan aikaan tauti leviää.

Aiheesta on julkaistu tutkimus Nature-tiedejulkaisussa vuonna 2009.

Vuonna 2008 Barack Obama oli oikeastaan koko vaalikampanjansa ajan haetumpi kuin John McCain.

Suomessa Tarja Halonen oli ennen tammikuun 2006 presidentinvaaleja googlatuin ehdokas. Noissa luvuissa näkyy myös Sauli Niinistön kova loppukiri.

Onko siis keksitty mielipidetiedusteluja parempi tapa ennustaa?

Google on levittänyt lonkeronsa tehokkaasti sähköisen elämän joka sopukkaan, mutta tulevaisuutta se ei sentään kerro.

Katsotaanpa vielä vuoden 2006 vaaleja. Sauli Niinistön nimeä googlattiin eniten kahtena tammikuisena sunnuntaina – niinä, jolloin äänestettiin ja jolloin saatiin tuloksia.

Google-hauissa nousevat sellaiset asiat, joilla on uutis- ja uutuusarvoa. Ne kiinnostavat, niistä haetaan lisätietoa. Samalla tavalla kokoomusaiheiset haut näkyvät terävinä piikkeinä hakuhistoriassa vuodesta 2004 tähän päivään. Nuo huiput ovat vaalipäiviä, jolloin kokoomus on pärjännyt ja ollut esillä.

Menestyjästä on helppo pitää. Samasta aiheesta kirjoitti Tiede-lehdessä 3/2011 Taloustutkimuksen Juho Rahkonen. Kyse on bandwagon-ilmiöstä eli siitä, että gallupsuosikit vetävät itselleen lisää kannatusta. Ihmiset tykkäävät matkata suosikin kyydissä.

Mitä tästä pitäisi päätellä?

Nousevan puolueen ja ehdokkaan kannattaa olla esillä netissä monella tavalla. Kiinnostuksen voi yrittää muuttaa todelliseksi suosioksi näkymällä Google-tuloksissa ja sosiaalisessa mediassa.

Mielenkiinto ei silti tarkoita samaa kuin annettu ääni. Kun viime syksynä kiivailtiin Ylen homoillan jäljiltä, ylivoimaisesti haetuin suomalaispoliitikko oli kristillisten Päivi Räsänen.

Puolueelle kukaan tuskin ennustaa vaalivoittoa, vaikka kohu toi sille lisää jäseniä.

Vihreät on ollut kuluneen neljän vuoden aikana selvästi suositumpi Googlessa kuin uurnilla (esimerkiksi kevään 2007 vaalit).

Perussuomalaiset on tällä hetkellä Suomen Google-ykkönen. Pian nähdään, onko puolue vihreiden vastakohta myös Google-kiinnostuksen muuttamisessa kannatukseksi.