Lukijoiden mielikuvia lehdistä on miltei mahdotonta muuttaa

Profiilikuva
lehdet
Teksti
Laura Koljonen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Hei lukijat ja potentiaaliset lukijat. Minulla on tosi kiva media-aiheinen kesätehtävä teille kaikille. Tässä ei mene kauan, mutta vaikutus voi olla järisyttävä: saatat nimittäin muuttaa mielipidettäsi.

Jos mökkisi vintillä tai huussissa lojuu vanhoja aikakauslehtiä, ota sellainen lähempään tarkasteluun. Paras tarkasteltava on jokin edelleen ilmestyvä lehti.

Lue kiinnostavimmat jutut ja katsele kuvia ja kantta. Osta sen jälkeen kaupasta lehden uusin numero.

Katso, onko lehti muuttunut. Miten?

Media on aina aikansa tuote. Sen on mahdotonta pysyä muuttumattomana.

Lehdet uudistuvat muutaman vuoden välein. Suurimmat muutokset on helppo havaita: päätoimittaja vaihtuu, taitto tai kirjasintyyppi muuttuu, broadsheet-sanomalehti muuttuu tabloidiksi. Lisäksi tapahtuu jatkuvasti pientä hinkkausta ja tekijöiden vaihtumista.

Tekijöiden lisäksi myös lukijat tulevat ja menevät. Valitettavasti ne, jotka menetetään, on vaikea saada takaisin. Syynä on se, että vaikka lukija luopuisi lehdestä, jäljelle jäävät mielikuvat.

Ja niiden mielikuvien muuttaminen on kuin koettaisi poistaa selästä punkiksi luulemaansa luomea.

On hassua, että kaikki muu ihmisen ympärillä on saattanut muuttua, mutta kertaalleen hylätyn lehden tai muun median kohdalla muutoksen ei jostain syystä uskota olevan mahdollista.

Eikä asiassa välttämättä auta sisällön muuttuminen, saati markkinointi.

“Mielikuvien muuttamisessa viisi vuotta on lyhyt aika”, sanoo Otavamedian markkinointijohtaja Kirsi Kupila. Hän ei muista suomalaisista lehdistä kuin muutaman julkaisun, jotka ovat onnistuneet muuttamaan mielikuviaan kuluttajien keskuudessa.

Tekijöille tieto on aika turhauttava.

Joten seuraavan kerran, kun lueskelet mökillä vanhoja seuroja ja apuja, kannattaa käydä tutustumassa myös nykyiseen lehteen.

Saatat löytää vanhan lehden uudestaan. Jos taas toteat, ettei lehdessä ole mikään muuttunut parissakymmenessä vuodessa, voit kerskua kaikille, miten oikeassa olit.

Eräänlainen win-win-tilanne, sanoisin.