Lippujonoista ei päästä eroon

Juho Salminen
Mielipide 5.10.2009 16:01

Mitä yhteistä on U2:lla, Rammsteinilla, Madonnalla ja Bruce Springsteenilla?

Vastaus: kaikki ovat laittaneet suomalaisen lippukaupan jossain määrin polvilleen ja saaneet ihmiset suunniltaan. Viimeksi tänään niin teki U2.

Ongelma on tämä. Suuri artisti tulee Suomeen keikalle ja moni haluaa lipun. Jotkut jonottavat myyntipisteiden edessä jo aamuvarhain, jotkut netissä, jotkut puhelimessa. Ja kun mikään piste ei tunnu vetävän, ja silti lippuja myydään hetikohta Huuto.netissä kovalla katteella, kapinamieliala kasvaa.

Tähän on monta syytä. Yksi on se, että lippujen myyntipisteet ovat hyvin eri tasoisia eri puolilla Suomea. Joissain palvelu on todella hidasta eikä henkilökunta ole sinut lippuvarausjärjestelmän kanssa. Samaan aikaan kilpailija voi tulostaa asiakkaille lippuja minkä ehtii, vaikka kaikille ei olisi jonossa vielä ostajia.

Nettikauppaan pääseminen on ruuhkassa täysin tuurista kiinni.

Varsinkin vannoutuneita musiikin ystäviä sapettaa, jos oman suosikin keikalle ei pääse ja trokarit myyvät liput kiskurihinnoilla.

Tietyllä tavalla kaikki tämä häsellys on tapahtumien järjestäjille kotiin päin. Kun konsertti on spektaakkeli jo lipunmyynnistä lähtien, huomioarvo on taattu. Ja koska myyjän kannalta tavoite on saavutettu (loppuunmyyty keikka), niin suuria muutoksia tuskin on luvassa.

Suomessa järjestetään entistä enemmän entistä suurempia pop- ja rock-konsertteja. Ne myydään loppuun entistä nopeammin, ja liput niihin maksavat entistä enemmän. Keskimääräisen keikkalipun hinta on kasvanut reilusti enemmän kuin hinnat yleensä. Musiikkibisneksen murros on käynnissä. Jos ihmiset haluavat enemmänkin kokonaisvaltaisia musiikkielämyksiä kuin vain levytettyä ääntä, niitä on tarjolla jo lippujonosta lähtien.