Itellan toimitusjohtaja: Lehtien jakelu aiheuttaa kestämättömät tappiot

Kustantajan tuska on Itellan tuskaa, toimitusjohtaja Heikki Malinen kirjoittaa.

Profiilikuva
digitalisaatio
Teksti
Heikki Malinen
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Moni yritystoiminnan ala on keskellä suurta murrosta. Internet ja digitalisoituminen muuttavat syvällisesti liiketoiminnan edellytyksiä ja kilpailua.

Mediassa digitalisoituminen vähentää levikkejä, siirtää mainostuottoja verkkoon ja muuttaa kilpailun luonnetta. Voi sanoa, että tuskin mikään jää mediassa entiselleen. Yhä useampi seuraa maailman tapahtumia tableteilla ja verkosta, jotka sopivat erinomaisesti nopeasti päivittyvään uutisvälitykseen. Moni suosii yhä myös painettuja lehtiä, joilla on tärkeä rooli vielä pitkään, vaikka levikit lähes poikkeuksetta laskevat.

Murros näkyy Itellan tuloskehityksessä ja toiminnassa. Kirjeitä ja lehtiä jaettiin viime vuonna yli 100 miljoonaa kappaletta edellisvuotta vähemmän. Ennusteen mukaan jaettavaa on 2020 puolet vähemmän kuin nyt.

Itellan on sopeuduttava ja pysyttävä vahvana, jotta se voi kehittää toimintaansa ja hoitaa tehtävät, jotka omistaja on sille säätänyt. Taloudellisesti terve Itella on sen omistajan, henkilöstön ja asiakkaiden etu.