Läski kissa, päivän netti-ilmiö

Mielipide 17.6.2012 14:00

”Kissavideo naurattaa Facebookissa”, uutisoidaan sanomalehden verkkosivuilla. Hiljaisena uutispäivänä sisällöntuotannosta vastaa nettitoimitus 2.0.

Politiikan toimitus kirjoittaa politiikasta ja taloustoimitus taloudesta, uuden ajan nettitoimitus taas tiedottaa siitä, mitä internetissä tapahtuu.

Nettitoimitus 2.0 suosii aiheita, jotka on jo testattu sadoilla tuhansilla ihmisillä jollakin verkkosivulla, esimerkiksi YouTubessa. Mainoseuroja on helpompi tienata kertomalla suositusta nettivideosta kuin yrittämällä esimerkiksi kirjoittaa omia uutisia.

Aiheet nettitoimittaja löytää tietokoneen ruudulta. Uutiskynnys ylittyy, kun tarpeeksi moni tuttava tykkää Facebookissa samasta videosta tai linkistä.

Onko jokin uusimmista kissavideoista herättänyt tavallista enemmän huomiota Suomessa? Stop the press. Läski kissa, se olkoon päivän netti-ilmiö.

Toki nettitoimitus 2.0 julkaisee myös uutista muistuttavia tekstejä. Toimitus tarkkailee verkkoa ja tiedottaa näkemästään.

Ja tekee samalla selväksi, ettei edes yritä selvittää uutistensa todenmukaisuutta.

Vastuu sisällöstä siirretään alkuperäistekstin kirjoittajalle. ”Lehden X nettisivuilla kerrotaan, että porkkanaa syömällä ei sairastu syöpään.”

Väite on varmasti totta – uskon, että aihetta on käsitelty lehdessä. Kiinnostavampi olisi kuitenkin arvio siitä, onko esitelty tutkimus luotettava vai ei.

Toimintatapaan kuuluu myös se, että kirjoittaja ei korjaa tekstiään, vaikka alkuperäinen uutinen paljastuisi ankaksi. Nettitoimituksen oma teksti on muotoiltu niin, että se pitää edelleen paikkansa.

Nettitoimitus 2.0 tekee jutun poimimalla lähdetekstistä irrallisia virkkeitä. Valintakriteerinä on se, tukevatko virkkeet jutulle kyhättyä sensaationhakuista otsikkoa.

Yhdysvaltalainen Narrative Science on kehittänyt tietokoneohjelman, joka osaa muodostaa uskottavia urheilu-uutisia pelkistä tilastotiedoista. Yrityksen perustaja Kristian Hammond arvioi Wired-lehden haastattelussa, että 15 vuoden päästä tietokoneet voisivat kirjoittaa peräti 90 prosenttia uutisteksteistä.

Olisiko tässä nettitoimituksen seuraava kehitysaskel? Tietokoneen voi varmasti opettaa esittelemään videoita ja referoimaan suosittuja tekstejä ihmistä tehokkaammin.

Jos mukaan vielä lisättäisiin ominaisuus, joka ”unohtaa” silloin tällöin lisätä linkin alkuperäiseen lähteeseen, ei kukaan huomaisi muutosta nykyiseen.