Käsidesistä tuli syksyn muotituote

Profiilikuva
sikainfluenssa
Teksti
Elisa Miinin
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Pelko on löysännyt kuluttajien kukkaron nyörejä: kesäinen koivu ja syksyinen mustikka ovat hittejä myös käsidesimarkkinoilla.

Ylen uutiset kertoi tänään, että sikainfluenssa on räjäyttänyt käsidesinfiointiaineiden kaupan. Jutussa haastatellun tuotteen valmistajan mukaan käsidesiä on myyty viimeisen viikon aikana jopa viisinkertainen määrä aiempaan verrattuna, ja varastolaarien pohja näkyy jo.

Kansa tuntuu jakautuneen H1N1-viruksen edessä kahtia. Sillä välin kun toinen puoli hamstraa käsilaukun täydeltä pöpöjentappogeeliä, huolettomammat naureskelevat tietäväisenä, että näitähän riittää.

Ymmärrän molempia osapuolia. Lintuinfluenssan aikaan asuin Malesiassa, jossa kana on riisin ohella vähintäänkin puolet päivittäisestä ruokaympyrästä. Siitä näkökulmasta touhu Suomessa vaikutti vähintäänkin ylireagoinnilta.

Vaan kuinkas sitten kävikään? Sikainfluenssan riskiryhmään kuuluvat muun muassa nuoret, keuhkosairaat ja raskaana olevat. Jo hyytyy hymy täälläkin. Ja käsidesiä kuluu.

Toisen kauhistus on kuitenkin toisen onni. Yliopiston apteekin Malmin myymälän apteekinhoitaja Janne Mikkola kertoo, että influenssa on tuonut tullessaan paitsi nuhaa ja kuumetta, myös pitkän rivin uusia tuotemerkkejä apteekin hyllyille. Ja kauppa käy: kuten muotimaailmassa ainakin, alkoholin tuoksuinen geeli on ihan “last season” – aikaansa seuraava kuluttaja tappaa pöpöt mustikan tai koivun tuoksuisella desinfiointiaineella.

Ja vasta ollaan epidemian alussa. Ensi kevään toista aaltoa varten saadaan jo varmaan uudet tuoksut kauppoihin?