Hyvää joulua Googlelta!

Kolumni: Mediatalojen verivihollisen ei tarvitse ostaa näkyvyyttä, mutta myönteinen pr kelpaa, kirjoittaa Pasi Kivioja.

Profiilikuva
mediakolumni
Teksti
Pasi Kivioja
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Piti hieraista silmiäni, kun luin Hesarin saamasta puolen miljoonan euron tuesta (HS 13.12.), jolla mediayhtiö kehittää uutta tekniikkaa. Tavoitteena on rakentaa tekoälyyn perustuva järjestelmä, joka oppii suosittelemaan lukijalle juuri häntä kiinnostavaa sisältöä ilman sosiaalisen median kuplautumisilmiötä.

Rahat tulevat mediayhtiöiden veriviholliselta Googlelta. Vielä kymmenen vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan, että aggressiivisesti mainosmarkkinaa kahminut Google jakaisi rahaa Sanomalle, saati että vakavarainen Sanoma olisi edes huolinut mitään tukiaisia pahimmalta kilpailijaltaan.

Kovina aikoina on kuitenkin pakko niellä ylpeytensä ja ottaa lakki nöyrästi käteen.