Taas mollataan vastustajaa

Yksityisautoilu, lihansyönti, metsien hakkuut ja suomalaiset työpaikat. Tässä muutamia asioita, joiden kieltämistä on vaadittu.

Itse asiassa niiden kieltämistä ei ole vaadittu. On vain väitetty, että joku vaatisi niiden kieltämistä. Tätä sanojen laittamista kilpailijan suuhun on pidetty kevään vaalitaistelun erityisluonteena.

On harmiteltu, että negatiivinen kampanjointi eli poliittisten kilpailijoiden mollaaminen omien hyvien puolien esittelyn sijaan olisi erityisesti tälle vaalitaistelulle ominaista. Itse asiassa negatiivisella kampanjoinnilla on pitkät, Suomen itsenäisyyden mittaiset juuret.

 

negatiiviseen kampanjointiin on usein käytetty poikkeuksellisia tehokeinoja. Vuoden 1956 presidentinvaalien alla syntyi erityislehti Sensaatio-Uutiset kampanjoimaan Urho Kekkosta vastaan. Se esitteli keksittyjä tai vähintään liioiteltuja väitteitä hänen epäsopivasta toiminnastaan nyrkkitappeluineen ja bordelleissa käymisineen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Ville Pernaa

päätoimittaja

Sisältö