Liikaa ideologiaa?

Kolumni: On mahdollista, että blokkiutuva aika tekee lehdistöstä taas ideologista, kirjoittaa Anu Koivunen.

Profiilikuva
media
Teksti
Anu Koivunen
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Hallitusneuvottelujen jälkeen politiikan journalismi on päässyt vaiheeseen, jossa galluptutkimuksin kerrotaan, mitä ”kansa” ajattelee uudesta hallituksesta. Ilta-Sanomien mukaan ”hallitusohjelma jakoi kansan kahtia”. Helsingin Sanomien mukaan ”Rinne on suomalaisten mielestä siedettävä pääministeri”.

Mittaaminen on politiikan journalismin mukavuusaluetta, mutta joudumme odottamaan ensi vuoteen eduskuntavaalitutkimusta, josta selviää, miten suomalaismedia kaikkiaan selvisi vaalikeväästä.

 

Ruotsissa viime vuoden vaalit on jo ehditty analysoida: puolueet saivat viestinsä läpi, mutta vaalikamppailun agendan asetti media. Pelikehys vei, ja tulkitseva journalismi lisääntyi. Vaalien alla jopa yli puolet uutisista sisälsi arvottavia ilmauksia.