Kadonnut: kirjoitustaito

kolumni 24.05.2019 06:00
Silvia Hosseini

Nuorten heikentyneistä kirjoitustaidoista on keskusteltu viime vuosina paljon – ihan aiheesta. Olin tänä keväänä ensimmäistä kertaa äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeen sensorina. Noin 350 kirjoitustaidon koetekstin arvioiminen vahvisti käsitystäni siitä, minkä olen jo opettajana huomannut: abiturienttien teksteissä on monentyyppisiä ongelmia.

Virheet eivät rajoitu vain oikeinkirjoitukseen. Monilla on vaikeuksia ehyiden, ymmärrettävien virkkeiden muodostamisessa.

Selitystä pulmaan on etsitty vähentyneestä lukemisharrastuksesta, somekielestä ja englannin ylivallasta. Jotkut arvelevat, että opetuksen huomio on keskittynyt liikaa lukutaitoon, kirjoittamisen kustannuksella.

Vähemmän on puhuttu siitä, millaista esimerkkiä uutismediat antavat kirjoittamaan opetteleville.

 

Kielipoliiseja vihaavia varoitan: luvassa on pilkun rakastelua. Tai ei oikeastaan pilkun, sillä välimerkkivirheet ovat mediateksteissä vain jäävuoren huippu. Puhumattakaan uutisissa lisääntyneistä erikseen kirjoitetuista yhdyssanoista, rektiovirheistä ja pronominien väärinkäytöstä.

avatar - 'Silvia Hosseini
Silvia Hosseini

Kirjoittaja on esseisti, kriitikko ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.

Avainsanat
Sisältö