Uuteen nousuun

kulutus

Olemme oppineet naureskelemaan 1980-luvun lopun jupeille ja kulutusjuhlalle, mutta eroaako nykyinen nousukausi siitä mitenkään?

Teksti
Virpi Salmi
Kuvitus
Klaus Welp

Voit kuunnella jutun myös ääniversiona. Lukijana toimii a.i.materin koneääni Ilona.

 

Silmä kiinnittyy koko sivun mainokseen lauantain Helsingin Sanomissa (18.9.).

Sivulla on kuusi ulkoporeammetta, murto-osa kauppiaan 150 poreammeen valikoimasta.

Kallein Lyfco Neptune maksaa 19 900 euroa. Hintaa on jo alennettu 20 prosenttia. Ammeessa on vastavirtatoiminto, joten siinä voi ilmeisesti myös uida.

Lyfco Vivid Dreams Northern Lights Editionin saa vain reilulla seitsemällä tonnilla. Siinä voi kellua pimeässä talviyössä revontulia jäljittelevissä, epäilemättä komeissa allasvaloissa.

Lisähintaan ulkoporeammeen voi saada valmiiksi asennettuna. Vaikkapa mökkipihaan, jos on onnistunut hankkimaan itselleen kesäpaikan kuumina käyviltä mökkimarkkinoilta.

Mökkikauppa kasvoi alkuvuodesta 50 prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna, joillakin paikkakunnilla 120 prosenttia. Hintaa mökistä on joutunut maksamaan noin 20 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Mikäli mökki on järven rannalla, vesillä kuuluu asiaan päristellä.

Vesiskootteri pääsi vuonna 2017 Suomen Luonto -lehden Vuoden turhake -ehdokkaaksi, mutta moralisointi ilmeisesti vain siivitti sen suosiota. Kolmessa vuodessa uusien rekisteröityjen vesijettien määrä on kaksinkertaistunut. Äänekkäitä vempeleitä tuntuu olevan kaikkialla.

Saimaan Konepiste mainostaa nettisivuillaan ”markkinoiden edullisinta vesijettiä”. Sellainen maksaa vähän yli seitsemäntuhatta euroa. ”Luksusluokan” malli parikymmentätuhatta.

Talous, siis bruttokansantuote, kasvaa tänä vuonna arvioiden mukaan 3,3 prosenttia.

On nousukausi.

Nousukausi-termille ei ole olemassa mitään sen kummempaa määritelmää kuin se, että talous kasvaa. Ja yleensä talous tuppaa kasvamaan.

Kasvua ei sen itsestään selvän luonteen takia tule arjessa panneeksi niin merkille.